Monday, May 7, 2012

8 km ke Frazer Hill

Ini adalah perjalanan yang mencabar bagi aku. Laluan yang memerlukan lebih stamina dan semangat. Aku memulakan perjalanan dari Kuala Kubu Baru, kemudian akan menuju ke Bukit Fraser.

Jauh dan berbukit.

Terdapat banyak selekoh tajam sepanjang pendakian. Jadi, korang boleh bayangkan betapa perjalanan ini amat sengsara. Entah berapa kali aku berhenti berehat. Kaki dah mula berasa sangat sakit. Sampai di kaki bukit pun dah mula gelap.
Aku kelaparan. Sejam kemudian, aku menghidupkan lampu kepala dan terus mengayuh. 7 km mendaki bukit.  Bila dah tak larat nak kayuh, aku tolak ja.

Bayangkan, aku menolak basikal di tengah-tengah malam yang gelap dengan mengharap cahaya dari lampu kereta. Itu pun kalau ada kereta yang lalu. 

Akhirnya sampai juga.
Aku luangkan masa berlegar-legar di sekitar FH, menangkap gambar menara jam sehingga  jam 11 malam. Mencari juga lokasi untuk bermalam, tapi tak ada yang sesuai. Akhirnya aku turun dari FH. Kerja gila kan ? 

1 2 3 dan meluncur laju hingga ke kaki bukit. Tidak sampai di situ saja, aku teruskan kayuhan hingga Air Terjun Ulu Semangkuk. Di situ lah aku bermalam.


Terima kasih beri tunjuk ajar.

No comments:

Post a Comment