Saturday, February 11, 2017

Merancang laluan Semenanjung Malaysia (Plotting The Route Of Peninsular - Day 3)

Hari sebelumnya

Nah sudah masuk hari ke tiga.


Sitiawan - Kuala Kurau : 127km


Bila kita berada di dalam laluan Setiawan ke Kuala Kurau, ada banyak lokasi yang boleh dituju seperti ;


- Telok Batek
- Hutan Simpan Bukit Engku Busu
- Pekan Lumut jeti ke Pulau Pangkor
- Pulau Pangkor
 Boleh juga jika nak menjelajah ke Pulau Pangkor, basikal boleh bawak naik feri dengan tambang
 yang berpatutan.
- Santuari Penyu, Segari
- Muzium Kota Ngah Ibrahim, Matang  Loc gps : 4.812383, 100.675485
- Kuala Sepetang ( 7 km dari Pekan Kuala Matang )
- Kilang pengumpulan /pembersihan kerang
- Kilang Arang
- Hutan Bakau Matang
- Tinggalan bekas Stesen keretapi lama Port Weld. Ia adalah stesen keretapi yang pertama dibina
   menghubungkan Kuala Sepetang hingga ke Taiping. Dulu aku tak tahu ada tempat bersejarah kat
   sini, jadi aku teruskan perjalanan. Ingatkan cuma perkampungan Cina ja. Dikhabarkan cuma tinggal    papantanda Port Weld dengan 4 bahasa yang masih kekal. Cam menarik ja, cam best ja.
-  Konservasi Hidupan Liar Kuala Gula. Kat sini pada masa tertentu dapat tengok burung
   hijrah  datang berkumpul mencari makan. Dari simpang jalan sejauh 5km.

Ini semua lokasi pelancongan di sepanjang laluan menuju ke Kuala Kurau. Pilih ja mana satu nak pergi. Jika korang jenis nak ukur jalan, hanya nak dapat 'title' janji aku dah pusing Semenanjung, ok lupakan semua tempat yang aku tulis ni. Boleh terus kayuh laju-laju, tangkap gambar papantanda km ja sudah. Bukti aku dah sampai. Boleh ja tak de masalah. Asal hati senang. Esok, bila orang tanya lokasi menarik sepanjang pengembaraan, ko cuma ber krik ! krik ! krik ! sambil tunjuk gambar  papantanda nama tempat dan km. Gah jugak apa. Kau orang ada ?


Untuk malam ke tiga, boleh tumpang bermalam di surau Ridwaniah Kg Nelayan. Kalau tak mahu, sila cari homestay / hotel/motel kat Pekan Kuala Kurau.

Sambungan ke hari esok
--------------
Nota kuku kaki :
Sekiranya, ada yang berniat atau sudah melakukan perjalanan mengikut laluan yang aku kongsikan ni, sila lah berikan 'feedback' tentang pengalaman perjalanan korang kat aku. Kerana setiap perjalanan pengembaraan adalah berbeza-beza. Pasti ada yang lebih menarik, bukan ?

Pesanan kaseh sayang aku, seandainya korang tak jumpa lokasi ni menggunakan loc GPS yang aku tulis tu, sila gunakan GPS manual ya. Tanya orang setempat. jangan berat mulut. Malu bertanya sesat jalan. Ayok !

Jika ada lokasi yang menarik dan 'rare' di antara laluan ini, sila kongsikan pada aku ya. Nanti aku tambah ja untuk rujukan kawan-kawan yang lain. Terima kasih duluan.


*A traveler,  mender a broken heart*

No comments:

Post a Comment