Sunday, May 21, 2023

PULAU BINTAN DARI KACAMATA AKU.

Cerita awal di SINI

Penceritaan disambung semula.

Setelah selesai urusan sewa motorsikal, tanpa banyak fikir aku terus set ke lokasi yang dak Anje nak pergi Gurun Pasir. Macam biasa, aku mesti cari tempat - tempat yang menarik atau bersejarah di sepanjang laluan dahulu. Kalau boleh tak mahu terlepas satu pun.


Sebelum tu berhenti isi perut dahulu dengan makanan orang Melayu Kepulauan Riau. Nasi dagang. Nasi yang dimasak bersama halba. Hrm. Tapi sayang, nampaknya sudah hilang keasliannya. Sepatutnya nasi dibungkus dalam daun pisang macam yang aku makan di Lingga. Rasanya kosong macam nasi biasa, yang membezakan cuma dia letak halba.  Yang oren tu ubi keledek goreng. Orang zaman dulu bungkus dengan daun pisang untuk di bawa ketika berdagang. Itu ja kisah asalnya. 

DAPOR ARANG

Tempat pembakaran kayu arang ini sudah berusia hampir 50 tahun.


Dahulu banyak dapur arang di dalam Pulau Bintan ni, tapi setelah pemerintah mengarahkan supaya perusahaan ini dihentikan, maka semua pemilik telah membongkar dapur mereka termasuk pakcik Janiti pemilik dapur arang yang aku lawat ni.


Beliau mempunyai 3 buah dapur, dan sebuah sudah dibongkar kerana dua buah dapur kayu ini dia nak jadikan tempat pelancongan. 

WISATA ALAM BUSUNG KENCANA


Tempat ni baru sahaja dibuka. Bila aku tanya tiket masuk berapa ? Percuma je tapi berilah sumbangan untuk beli makanan ikan yang berharga 5000rp. 


Eh ada burung helang la. Bukan seekor tapi dua. Dua-dua belah kaki diikat. Seekor diletakkan di atas pagar di bawah terik matahari. Aku diamkan sahaja, walau hati dah rasa tak best. 


Di sini boleh memancing dengan bayaran yang tertentu. Jika nak bersantai sambil berkelah boleh menyewa pondok-pondok dengan harga 50k.



Selain itu, ia menjadi tempat untuk berfoto-foto ja.


Boleh la buat rasa-rasa.

GURUN PASIR TELAGA BIRU

Asal usul tempat ini adalah tempat perlombongan  bauksit.  Setelah perlombongan ini dihentikan ketika pemerintahan Presiden Soeharto, pasir bauksit ini sudah pun mengeras

Makanya masyarakat mengambil inisiatif untuk menjadikan tempat ini sebagai tempat pelancongan.


Tempat ini mempunyai kemudahan yang lengkap seperti tandas, musolla dan tempat makan. Tiket masuk 10k seorang .


Pemandangan memang cantik. Air yang biru , jernih dan lanskap yang menarik memang memukau pandangan. Walaupun cuaca panas, aku tetap akan bertahan untuk datang merakam gambar di sini. 


Walaupun papan replika unta yang dicetak terus dari google siap ada watermark, tetap aku boleh menerima. 



Tetapi bila aku nampak ada 5 ekor burung helang yang menjadi pamiran untuk pelancong bergambar, itu memang tak boleh terima. Tempat yang pertama aku pergi 2 ekor helang, sini pulak 5 ekor.

Dengan cuaca dan bahang yang sangat panas, burung helang diletakkan di tengah kawasan lapang. Walaupun di bawah bumbung tapi tetap terasa bahang. 



Bukan itu sahaja, dengan tanpa bersalah memandikan burung helang dengan air dari takungan bekas lombong bauksit, siap letak sabun. Kau rasa ?


Sedangkan aku sendiri boleh rasa berpinar mata, kemudian dada rasa sesak sangat ketika berada di tengah kawasan gurun pasir  ni.

Sungguh sadis.

Harap pihak yang berkaitan dengan haiwan liar mengambil solusi terbaik kepada aktiviti mengekploitasi haiwan-haiwan ini.

PENYU BESAR

Tempat ni sebenarnya tempat suci orang Cina. Sebelum datang, manalah aku tahu, bila nampak atas badan penyu tu ada tulisan Cina, eh ! Kau ni siapa? Kau tinggal sini ke?Ingatkan replika penyu ni Dinas pariwisata yang bina.


Saja je la berhenti untuk bergambar memandangkan ia berada di tepi jalan yang menghadap laut. 


Kalau siapa berminat nak tengok THE SLEEPING BUDDHA boleh masuk ke kawasan tokong seberang jalan. 

Info ni pun aku dapat bila bersembang dengan pelancong dari Batam yang dah masuk bergambar dengan patung Buddha tu. Siap tunjuk gambar lagi. Ok lah tu, sekurang-kurangnya aku tahu di Pulau Bintan pun ada patung Buddha tidur.

Sepatutnya banyak lagi tempat aku nak jejak, tapi tiba-tiba hujan turun dengan lebat. Terpaksa batalkan semua dan balik semula ke hotel. 

Disebabkan hujan, perut pun lapar maka kita berhenti di KFC. Konon nak terai KFC Tanjung Pinang pulak.



KFC Indonesia ada tempat jual CD artis popular


Parkir sekejap nak beli KFC pun kena bayar.

 
Daging ayam di Tanjung Pinang kecik sangat. Cawan air pun kecik. Nasi pun kecik. Tapi harga rm15.



Sesungguhnya, beruntung dan bertuahnya hidup di bumi Malaysia.

Nanti sambung esok.

No comments:

Post a Comment