Friday, May 19, 2023

Pulau Bintan Di Tahun 2023

Kembara kali ini, boleh dikatakan perancangan yang tertunda. Pada asalnya plan nak ke Pulau Bintan pada bulan 2, masa tu dah siap beli tiket bas dan tempah hotel. Malangnya pada saat-saat akhir dapat info bahawa semua kepulauan Riau dilanda badai yang mengakibatkan banjir yang teruk. Maka dengan pantas aku batalkan perjalanan dan menukar arah masuk ke negara Thailand sahaja.

Kali ini cadang nak masuk ke kepulauan Anambas, lagi sekali Allah tak izinkan. Mungkin belum masanya lagi aku jejak ke sana. Tapi Allah gantikan dengan perancangan aku yang batal dahulu.

Nak buat macam mana, redha dan ikhlaskan hati dengan perancangan Allah. Aku akur, (padahal di hari kedua aku menulis ni, masih berusaha nak dapatkan tiket feri 😪)

Oke lah layan je la cerita aku kali ni.

Hala tuju aku semestinya ke Stulang Laut.

Dari Klang aku menaiki bas ekspress jam 7.45 pagi menuju ke Larkin Sentral. Sampai dalam jam 1.30 petang. Dari Larkin Sentral terus tempah grab menuju ke Berjaya Waterfront. Harga grab rm16. Untuk ketenangan hati, elok beli tiket feri melalui atas talian seminggu awal. Tapi aku malas, konon nak walk in ja. Sampai-sampai kaunter tiket untuk ke Tanjung Pinang tutup. Ah sudah.

Berdebar jugak lah masa beratur. Sampai giliran aku, terus aku tanya tiket ke Tanjung Pinang ada?’ Ada’ jawab kakak kaunter tiket. Pheww lega. Nak beli untuk balik sekali tak ? Aku jawab tak, sehala saja.

Harga tiket ke Tanjung Pinang rm130, cas pelabuhan rm21, jadi harganya rm151.

Tempoh perjalanan lebih kurang 2 jam 35 minit. Dalam feri petugas memberikan borang kesihatan yang berkaitan dengan vaksin dan borang kastam untuk diisi.

Sekitar jam 5.35 petang waktu Malaysia sampailah ke Pelabuhan Bintan Pura.

Keluar saja dari balai ketibaan aku terus mulakan operasi bertanya-tanya kepada petugas mengenai cara membeli tiket ke pulau Anambas dan di mana lokasi kaunternya. Oleh kerana langsung tiada maklumat tentang laluan ke pulau ini, ia menjadi cabaran untuk aku menyelesaikannya.

Sebelum tu kena tukar duit dulu. Harga yang dia bagi memang bagus berbanding yang dalam pelabuhan. Cari nama kedai ni. Harga dia jual memang terbaik.

1,000 myr = 3 juta 280 idr hanpir sama dengan harga di google.

Kemudian cari hotel, satu malam 180k= 55myr. Murah sebab tingkat paling atas. Murah-murah pun dapat tengok pemandangan indah.

Kesian, selimut pun dah koyak rabak. Menunjukkan hotel ni , hotel yang paling lama bertahan. Aku tak kesah sangat , asal kan ada ekon, dan heater. Lokasi pun paling dekat dengan pintu pelabuhan.

Lepas solat, keluar cari makan di Melayu Square

Melayu Square ni macam tempat riadah di tepi laut. Orang MY panggil ‘waterfront’🤭. Ada tempat makan makanan laut , tempat jualan jajan dan tempat anak-anak bermain.

Tempat solat ada disediakan tapi…

…nak solat kena bayar. Haa, kat sini baru boleh nampak orang yang benar-benar beriman. Kalau kat MY dah kena protes habis habisan.

Banyak ja gerai jual masakan ikan bakar dan haiwan laut di sepanjang Melayu Square ni, tapi aku pilih yang hujung sekali sebab malas nak memilih.

Aku order air limau panas tanpa gula, sekali dia hantar teh o limau panas. Hrm, perbezaan bahasa rupanya. Lain kali kena cakap jeruk hangat. Ih ihh.

Hidangan makan malam. Nasi putih 2, kangkung goreng, ikan bakar dan 2 gelas air limau suam harganya 100k = 30myr.
Tak leh telan sangat sebab terlalu banyak guna serbuk perisa. Berpinau mata. Peniaga-peniaga kat sini semuanya perantau dari Jawa. Nak cari masakan asli orang melayu Bintan agak susah sikit. Paksa telan jugak sikit.

Hari kedua.
Pagi-pagi lagi aku dah keluar nak mencari tempat jual tiket ke Kepulauan Anambas . Tanya orang sini, tanya orang sana. Mereka kata kantor buka jam 8 pagi. Ok lah, biar aku bawak dak Anje masuk Pulau Penyengat dulu.

Di sinilah pintu masuk nak ke Pulau Penyengat. Hari ini hari Jumaat, jadi seluruh masyarakat diwajibkan berpakaian baju Melayu.

Kelihatan kapal pompong dah beratur menunggu penumpang yang di kalangan guru- guru sekolah.

Tiket untuk seorang 9k = 1.20 sen  , tapi perlu cukupkan penumpang 15 orang. Jenuhlah nak menunggu siapa lah pulak nak pergi ke Pulau Penyengat pagi-pagi buta.
Kalau nak sewa sebuah bot 130k untuk sehala. Kalau pergi /pulang harga 250k. Tak berbaloi ah, sebab dua orang ja. Rugi ja.

Memandangkan dak Anje tak minat tentang sejarah sejarah Melayu, maka aku pun batalkan hasrat nak ke Pulau Penyengat.

Keluar dari dermaga, kantor tiket sudah dibuka. Aku tanyalah jadual dan tarikh. Jawapannya… ah lupa catit pulak. Yang aku ingat hari Sabtu, maknanya esok. Tapi dah penuh. Kalau nak, boleh letak nama dalan list menunggu. Jika ada yang tarik diri saat akhir, mereka akan panggil kita. Jika senyap ja maknanya takde harapan. Harga tiket sehala 426k.

Aku masih lagi berharap, otak aku dah set satu hala ja dan ambil masa nak ubah. Masa tinggalkan kantor tu pun otak dan hati aku tak leh terima hakikat yang Allah belum bagi izin aku ke sana.

Tapi aku kena bersangka baik dengan perancangan Allah yang maha tahu.

Masa awal pagi nak pergi ke kantor tiket, ada orang menyapa, dik nak sewa motor ? Dalam kecelaruan jiwa aku tanya berapa sehari ?

Maka dijawablah 120k motor matic. Akal lembab aku ni mula mencongak 15+15+3+3 = 36. Haaa boleh-boleh. Sebab sebelum ni aku dah cari rata-rata 150k dan ke atas.

Aku cakap nanti saya datang balik, nak pergi beli tiket dulu. Bila dah dapat jawapan pasal tiket, tu yang terus jumpa abang tu semula.

Aku tahu, memandu di Indonesia perlukan IDL. Tapi tu lah. Tawakkaltu Allah. Mudah mudahan Allah pelihara aku dengan kasih sayang. Memang tak cadang langsung nak ride kat Bintan. Semua benda untuk ride pun aku tak bawak. Habis hitam tangan aku.

Beginilah keadaanya bila nak isi minyak. Beratur. Isian penuh 37k rp = rm11. Kalau beli botol botol tepi jalan sebotol 1 liter 18krp = rm5.50.

Nak isi angin pun kena bayar. Di MY percuma saja, itu pun rakyat Malaysia tak nak bersyukur.

Nanti aku sambung cerita, bateri talipon lemah sangat.