Wednesday, October 29, 2014

Northern Vietnam - Di sini lahirnya sebuah CINTA II


Baca cerita sebelumnya : Northern Vietnam - Di sini lahirnya sebuah CINTA

10HB OKTOBER
-CAO BANG-

Perjalanan dari Dong Van, melalui Ma Pi Leng Pass sehingga ke bandar Meo Vac memang mengujakan dengan pemandangannya yang sebelum ini tak pernah aku terfikirkan ianya wujud di atas muka bumi ni. Sesungguhnya itulah bukti kekuasaan Allah SWT.






Di tengah pergunungan aku banyak berselisih dengan anak-anak peribumi pergi ke sekolah menaiki basikal. Cuba bayangkan hari-hari mendaki gunung. Kadang nampak mereka jalan sendirian entah di mana sekolahnya tidak diketahui. Dah la dari satu kampung ke satu kampung yang lain tu jauh-jauh jaraknya. Apalagi nak jumpa pekan kecik. Fikir-fikirkan lah keselesaan kita di MY jauh lebih baik tapi masih mahu merungut itu dan ini.





Sehingga jam 1 petang aku di atas motor menghadap jalan yang kering berdebu, akhirnya ambil keputusan untuk berhenti rehat. Kering muka aku ni hah, nak senyum pun payah. Dah la cuaca sejuk, jadi tak rasa dahaga, makanya aku kurang minum air, lagi la kering kulit muka. Tempat ni memang best. Tepi sungai dan tempatnya terbuka. Ingat tak de hidupan rupanya ada jugak sekumpulan kambing yang datang mencari makan. Kambing tak pe jangan vavi. Untuk tempoh lebih kurang satu jam dapat la aku solat, masak nasi, masak air dan makan. Sempat lagi tu meluruskan badan, baring-baring tepi sungai ni. Ahh, pengembaraan sebegini yang ku idamkan. Free & easy.


Soal makan di negara luar ni memang menjadi kepentingan utama bagi pengembara muslim macam aku. Pasal tu, persediaan makan diberi keutamaan dengan membawa stove, periuk dan mestin. Makanan asasi memang aku bawak iaitu beras, serunding, maggie, garam, gula dan teh. Ditambah pula dengan makanan tahan lama seperti sardin tin, sambal ikan bilis dan rendang daging. Tak lupa juga produk Brahim's hadiah dari Ija & Wak Rahim. Gas pulak boleh dibeli di kedai jual peralatan eletrik di bandar Hanoi. Jika nak makan sayur atau buah-buahan, boleh la merayau masuk ke dalam pasar. Pilih ja nak makan sayur apa, murah lak tu, seikat sayur sawi kalau kat sini harga dia rm2 tapi aku beli cuma 75sen ja. Banyak pulak tu. Ikan masin, telur itek, cili api turut dibeli. Ha ha ha. Memang syok, sekurang-kurangnya jimat sikit duit belanja. Hidup aku selama 12 hari kat sini tidak le sengsara kebulur kurang makan. 




Dalam perjalanan dari bandar Cao Bang menuju ke air terjun Ban Gioc, aku melalui satu perkampungan yang namanya seperti biasa pada aku "Parang" iaitu Ban Pac Rang  di Phuc Sen. Sepanjang jalan ada gerai menjual parang. 





Kiranya masyarakat di sini memang mahir tentang besi. Ada dua kaedah pembuatan, satu menggunakan tenaga buruh mcm gambar di bawah.


Kaedah lain menggunakan mesin pengetuk untuk membentuk parang.



Berbalik semula tentang perjalanan aku menuju ke Cao Bang. Misi untuk kembali semula ke air terjun Ban Gioc yang pernah aku jejak tahun 2011. Aku cuba mengingatkan kembali jalan yang pernah aku lalu dulu. Hilang, semuanya sudah berubah atau jalan yang berlainan ? Yang pastinya jalan masuk menuju ke lokasi air terjun benar-benar sudah berubah. Aku masih ingat lagi, dulu jalannya hanya tanah merah yang berlubang-lubang dan berdebu. Kini sudah ditambak dengan tarmac. Di kiri dan kanan sudah dibangunkan dengan rumah penduduk.  



-AIR TERJUN BAN GIOC-
Menghampiri lokasi yang dirindui, terdengar bunyi deruan air yang sangat kuat. Melonjak-lonjak rasa gembira di hati. Misi aku kali ni bukan lagi untuk mengambil gambar seperti 'angle' dulu, tapi aku ingin mencari lokasi yang lebih menarik. Ok let's gone babeh !
Seperti biasa pelawat perlu membeli tiket masuk berharga 20kvnd = rm3. Aku mengharapkan sawah padi di sekitar air terjun sedang menguning, tapi malangnya ianya seperti baru saja dituai. Setelah meletakkan motor di tempat yang selamat, ( dipaksa bayar tempat parking pada pemilik tanah kat situ jugak) aku terus mencari trek untuk naik ke tingkat 2 air terjun tu. Ahah ! sungguh 'best' rasanya bila dapat naik dan tengok dengan lebih dekat tingkat-tingkat air terjun tu.







Lama jugak aku berlegar-legar di kawasan ni, segala ceruk jalan aku redah sampai ke sempadan China aku lepas merayap. Pergh, terbaik ! Apa pun boleh la kalau nak dikatakan berpuas hati, cumanya satu ja yang terkilan. Masih tak dapat hasilkan gambar aliran air terjun yang cantik (silky). Tripod tak de, jadi tak boleh nak 'try & error' slow shutter. Ahaa..baru nak belajar sikit-sikit 'mode manual'.



sempadan  China/Vietnam
Masa menghala keluar dari Ban Gioc, aku jenguk-jenguk jugak di sepanjang jalan kot-kot nampak kedai yang jual air botol green tea yang mana kat situ lah aku tumpang buang air kecil yang tandasnya bersebelahan dengan kandang babi jantan yang sangat besar. Mencari-cari jugak, rumah kedai tempat aku tumpang berteduh dari hujan lebat sampai tertidur dengan baju basah lencun dengan keadaan duduk hingga ke pagi. Arhh..semuanya dah tak ada seperti yang dulu. Yang tinggal hanya lah nostalgia.
Hari menjelang petang. Dalam perancangan mahu terus ke Babe Lake. Tapi hati berbelah bahagi rasa macam jauh ja. Akhirnya lepaskan saja hajat nak ke sana. Laluan diubah mahu terus ke Lang Son. Sampai separuh jalan hari sudah pun gelap. Nak tak nak terpaksa berhenti di Trang Dinh memandangkan Lang Son masih jauh lagi, aku tak mahu ambil apa-apa risiko.



11HB OKTOBER
- HA LONG -

Pemandangan dari Trang Dinh hingga ke Ha Long Bay sangat menyakitkan hati dan memedihkan mata. Bukan setakat itu saja, boleh mengantuk aku kat atas motor tu. Kawasan yang sedang membangun menjadikan setiap gunung dan bukit ditarah. Jalan raya sudah banyak kenderaan yang pelbagai saiz, lebih-lebih lagi lori kontena. Beberapa kali aku tersengguk-sengguk menahan mata dan khayalan. Uhf, bosan. 
Aku makin hairan kerana berselisih dengan beberapa buah lori kontena. Lama kelamaan semakin banyak pulak. Kerana perasaan ingin tahu meluap-luap maka laluan sondol pun diaktifkan. Tatkala itu, ikutlah aku laluan yang menghala ke Tan Thanh. Nak tau apa yang aku jumpa ? Rupanya di situlah salah satu pintu sempadan China /Vietnam.




Patutlah sibuk sangat. Keadaannya lebih kurang macam di Padang Besar dan Bukit Kayu Hitam. Masing-masing menanti giliran untuk melalui pintu imigresen dan kastam. 
Lama jugak aku duduk memerhatikan gelagat orang dan suasana sibuk kat situ. Semuanya begitu asing sekali pada aku. Apalagi bila tengok wanita Vietnam membuat kerja berat mengangkat barang dagangan yang pada aku tak masuk dek akal kalau aku yang mengangkatnya. Mungkin itu adalah salah satu pekerjaannya mengambil upah mengangkat barang. Auch !


Leka aku memerhati sekeliling sambil makan roti perancis dengan serunding daging. Aku sebok tengok orang Vietnam, orang Vietnam sebok tengok aku , kepelikan. Ahaks.
Banyak jugak kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan yang boleh lah dianggap murah. Agaknyer lah, tapi rasanya lagi mahal. Ngeh..ngeh..


- LANG SON-

Cukuplah duduk melangok lama-lama kat border tu, jauh lagi perjalanan ni. Perut pun dah lapar sangat. Nak cari tempat berhenti pun nampaknya macam tak ada ja, sebab dah masuk daerah Lang Son yang mana ini adalah kawasan bandar dan perindustrian yang besar. Bila sampai di satu-satu kampung, mesti ada orang menjual produk pertanian yang khusus bagi sesebuah tempat. Macam yang aku jumpa ni, di tepi jalan nampak orang jual buah. Hrm sengkuang buah ke sayur eh ? 2 biji harganya 5kvnd = 75 sen ja. Boleh buat makan atas motor.


Tak lama selepas tu, ternampak seorang pengembara berbasikal. Bukan main laju dia mengayuh. Sempat ambik gambar dia dari arah belakang dan depan ja. Tengok dari gayanya macam penduduk tempatan. Nampak bakul, teringat pada Wak Jan. Aku kalau orang Vietnam yang berbasikal tak la hairan sangat, sebab dah memang gaya hidup dan jadi darah daging dorang. Setakat Sapa atau Ha Giang, sap sap soi la dorang tapau. Tak de hal lah.



-CAM PHA-
Kalau aku tak merayap ikut lebuhraya 4B dan 18 memang takkan tahu yang kat Vietnam ada lombong arang batu. Siap dibina tugu peringatan mengangkat kejayaan pelombong.


Cam Pha merupakan salah satu tapak lombong arang batu terbesar di selatan Asia yang telah dimanfaatkan selama hampir satu abad. Menurut wikipedia, lombong arang batu  pernah dipaparkan pada setem peringatan Vietnam khusus pada bulan Mac 1959. Arang batu masih membentuk asas ekonomi tempatan Cam Pha, dengan industri lain termasuk penggalian, pengeluaran batu kapur, pelabuhan, pertanian, perhutanan dan perikanan. Sampai sekarang tak habis-habis arang batunya. Hairan betul aku. 


-HA LONG BAY-



Aku sampai di Ha Long jam 17.45. Matahari dah nak terbenam dah pun. Tak ada tempat lain nak pergi selain mencari tempat untuk bermalam. Besar jugak bandar Ha Long ni, rekabentuk bangunan dia nampak betul-betul mewah. Siap berkerawang-kerawang. Mengikut pemerhatian aku, bukan di Ha Long saja tapi di Hanoi  juga reka bentuk rumah lebih kurang sama ja. Atau mungkin seluruh Viet Nam ciri-ciri rekabentuk menyamai dari Rom, Italy atau Perancis. Entah la, yang pastinya memang nampak gah.


Istana Kejayaan (aku translate tulisan kat batu tu)
Aku tak tahu yang Ha Long terbahagi 2 bahagian. Aku cari jugak muka-muka pelancong mat saleh, tapi tak nampak sangat. Nak cari hotel pun agak susah jugak, bila tanya, jawapannya 'penuh'. Cari lah juga, konon-konon nak murah cari jauh sikit dari pusat bandar. Harga standard 250-300kvnd. Bodek punya bodek dapat la 200vnd. Ngeh..ngeh.. Ok, dapat la bersihkan diri, solat, masak, makan dan rehat sekejap. Macam rugi pulak kalau tak keluar semula. Saja-saja nak tengok panorama waktu malam di sini. Wuu..boleh tahan dia punya 'havoc'. Kedai-kedai berlawan-lawan pasang musik. berdentam dentum tengah bandar tu. Peningkatan kenderaan lebih-lebih lagi motor sangat banyak bila menjelang malam. Macam ada pesta pulak.


Di dataran Ha Long bay, aku lihat ramai kanak-kanak bermain dengan pelbagai jenis permainan yang berasaskan roda. Mak bapak dorang pulak duduk minum bir, kopi dan makan kuaci. Mungkin ini lah cara masyarakat Vietnam meluangkan masa bersama anak-anak hanya di waktu malam.


Golongan muda pulak, naik motor berkuasa bateri beramai-ramai. Kadang penuh jalanraya dengan motor dia saja. Nak tengok mat rempit memang tak de, tapi dorang buat willy ada sekali aku nampak. Undang-undang di Vietnam hanya membenarkan had laju dalam bandar untuk motor hanya 40kmsj. Mungkin sebab tu kot, lagi pun jika ditahan atas kesalahan lalulintas memang tak de maaf bagimu. Motor terus disita bawak naik atas lori.


Kehidupan malam nelayan Di Ha Long. Bot adalah rumah mereka juga.


12HB OKTOBER
-NINH BINH-

Hari ke lapan aku lewat sikit keluar dari bandar Ha Long, mungkin di penghujung perjalanan ni rasanya tak da apa nak dicari lagi. Jadi saja ja meleca- leca (lambat-lambat). Pagi tu dalam jam 0900 pagi waktu tempatan dok meronda dari hujung ke hujung Ha Long bay. Segala ceruk lorong diredah sampai lah di suatu kawasan di atas bukit, semuanya hotel sesaja. Eh eh ! kat sini ke tempat pelancong ? banyak betul hotel, semalam punya la susah mencari hotel, rupanya kat sini tempatnya. *Haih!
Tempat nak naik cruise kat belah sini. Patutlah cari tak jumpa, ingatkan sudah berubah tapi silap tempat daaaa. Aku dah pernah sampai ke sini tahun 2008 masa trip 4x4 Mekong Expedition, 'overland' 3 negara Thailand-Laos-Vietnam. Memang ada singgah sini, tak tahu pulak yang tempat cruise ni jauh sikit dari bandar Ha Long. Kira ok lah tu, barulah sempurna lawatan ke Ha Long.

Aku keluar pun dah lewat, jadi cuaca agak panas terik. Pukul 1000 pagi dah macam pukul 1200 tengahari. Panas bedenting tong. Kalau nak cari air tebu memang banyak dijual. Di sini air tebu sangat popular. Kalau nampak tulisan 'mia' itu maknanya tebu, walau korang *tak nampak tebunya. Aku tak de la beli, tapi dengar rasanya sangat-sangat manis. Sampai ada yang ketagih berbungkus-bungkus ikat tepi bagai. Ahaks. Aku tak mau minum sebab nanti badan aku rasa bisa-bisa. 'Kennot go lah.' Cara prosesnya juga agak bersih, tak macam kita di MY. Batang tebu dipotong sehasta dan dibersihkan kemudian *disimpan dalam bekas. Bila ada permintaan baru dia mesin dan tapis. Setiap kali selesai memesin, mesin tebu tu dibersihkan dan ditutup.




Sepanjang jalan nak ke Ninh Binh macam- macam aku nampak. Macam- macam jugak persoalan yang aku nak cari jawapannya.

ini pencawang eletrik atau replika Eifel tower Vietnam ?
boleh makan ke benda ni ?
Ok, setelah bertanya kepada kawan atas kawan, rupanya yang hitam-hitam tu ialah horned water chest nut. Haiya ! menyesal pulak tak berhenti beli hari tu.

jemur padi kat atas jalan raya ja ? 
bangunan apa tu eh ?
Kalau nak ikut terlalu banyak gambar aku nak kongsi, tapi tak muat. Cuma satu ja nak kongsi tentang tandas, tandas awam untuk wanita kat Vietnam rupa bentuk dia macam ni. Aha..! kalau rasa-rasa boleh terkucil kat tempat terbuka macam ni, kira korang memang dasyat. Jangan mimpi lah nak cari tandas yang ada pintu kecuali kat hotel atau stesyen minyak. Ni kira ok gak la tak ada orang. Kalau kat pasar awam, cuba lah masuk tandas dia. Ngeri ya amat. Lubang tandas dia berderet, hanya disekat dengan dinding setinggi lutut dan terbuka. Bau dia pulak, macam nak putus salur kerongkong. Uhuk ! uhuk !. Orang pulak silih berganti masuk tandas. Bukak seluar, mencangkung dan terus shi shi.. Erks !


Untuk mencari lokasi seterusnya agak keliru sedikit, dan terpaksa bertanyakan pada orang tempatan berkali-kali. Seperti biasa orang Vietnam suka membantu. Belum tanya lagi dia dah tunjuk arah. Ha ha ha. Nampak peningkatan perubahan, mereka dari lemah berbahasa Inggeris, kini sudah boleh bercakap, walaupun standard dia macam aku gak la lintang pukang. Paling kurang pun memahami. Jika tak faham mereka seboleh-bolehnya rujuk pada google translater. 

Pintu masuk Tam Coc village
Musim menuai sudah tiba, di sepanjang jalan aku nampak petani sibuk menjemur padi. Dari jauh nampak kuning di bahu jalan. Jemur atas jalan raya je ? tak kena saman ke eh ?#kemusykilan.
Pagi-pagi mereka jemur, tengahari mereka mengais-ngais untuk proses pengeringan padi, lewat petang mereka kumpulkan semula padi-padi tadi masuk ke dalam guni. Keesokkan hari, mereka mengulangi rutin yang sama. 


13HB OKTOBER
-TAM COC-

Oleh kerana sampai di Tam Coc lewat petang, jadi penjelajahan akan dimulakan awal pagi hari berikutnya. Sebelum tu aku nak beli 'tudung saji' buat pakai masa naik sampan. Menurut pembacaan cuaca akan menjadi terlalu panas. Jadi aku tak mau rentung. Kaunter tiket berada berdekatan dengan jeti. Harga seperti dalam gambar. Seorang rm18, sewa bot rm22.50.


Suasana di tepi pengkalan sampan agak tenang, mungkin awal lagi. Kelihatan banyak sampan yang bersusun menunggu giliran. Persaingan untuk mendapatkan giliran sangat mencabar. Bolehlah dikatakan untuk tempoh seminggu barulah dapat semula giliran untuk membawa pelancong. Selain di Tam Coc yang cuma melalui 3 buah gua, di Trang An pun ada servis menaiki sampan. Di sana tempatnya lebih canggih dan cantik. Laluan nya juga agak panjang sedikit dan melalui 9 buah gua. Harganya 150kvnd seorang, tinggi sedikit dari di Tam Coc. Rasanya sesuai dengan harganya kerana di Trang An ada disediakan jaket keselamatan di dalam setiap sampan. Kerana itu ia lebih mendapat perhatian dan menjadi tumpuan pelancong.




Aku rasa, ketika awal-awal dulu, sampan yang dorang gunakan adalah dibuat dari buluh macam gambar di bawah ni. Kalau aku dapat naik sampan ni lagi 'rare'. Mungkin kerana keselamatan dan untuk dikomersialkan maka sampan buluh ditukar kepada sampan besi.


Masa mula-mula aku 'study', aku dapati ada 3 benda yang menarik hati aku untuk pergi ke tempat ni. Yang pertama adalah kerana keunikan dia menyamai pengembaraan di Ha Long Bay. Bezanya hanya dia di darat dan Ha Long Bay di laut.



Kedua, cara sampan dikendalikan oleh tukang sampan. Yang mana kesemuanya kayuh menggunakan kaki.



Keunikan ketiga adalah padi ditanam di atas air. Maksudnya begini, kebiasaan padi yang kita tengok bila sudah masak ranum, sawah akan dikeringkan. Tetapi berbeza di sini. Walaupun padi sudah masak kuning, petak sawahnya masih dipenuhi air. Pemandangan itulah yang aku kejar hingga sanggup datang sejauh ini. Malangnya, masa aku datang dah tak de, samada di luar musim atau dah tak tanam lagi. Aku harap ianya di luar musim.Gambar macam ~> ini yang aku maksudkan tapi aku tak dapat tengok sendiri. Info yang aku baca dalam forum tulis bulan May pemandangan padi yang menghijau. Kecewa lah jugak. 


Pelancong yang menaiki sampan di Tam Coc akan melalui tiga buah gua: Hang Ca, Hang Hai dan Hang Ba, semua yang dihiasi dengan indah dan stalaktit stalagmites dalam bentuk dan warna yang berbeza, berkilauan seperti batu permata.



Oleh kerana masa tu aku memang tak puas hati, seboleh-boleh nya aku nak cari dari mana lokasi gambar itu diambil. Aku rasa mesti dari puncak yang tinggi. Aku cuba cari di Bich Dong, kat situ ada temple di dalam gua. Naik punya naik sampai puncak, tapi tak nampak 'view' apa pun. Cuma ada satu trek tanah merah yang boleh naik tapi tak tahu pergi mana. Nak naik ke tak ? naik ke tak ? well, kerana tak kuasa nak mendaki lagi, aku tinggalkan dan terus turun. Bila fikir balik aku rasa mesti itulah tempatnya yang aku cari. 
Bila balik rumah cari di internet, Travel Guide tulis ~> The top temple has a view of the surrounding countryside, good for sunset. Cit !




Tak terhenti setakat tu ja. Berpandukan pada peta yang diberi serta GPS, pencarian diteruskan. Memang main redah masuk jalan batas-batas sawah padi, lorong-lorong kampung yang kecik, akhirnya sampai kat Hang Mua. 


Tiket masuk Hang Mua 50kvnd = rm7.50. Harapan terakhir aku ingat sini lah lokasi yang betul untuk aku melihat pemandangan laluan di sawah padi. Untuk sampai ke atas kena mendaki beratus-ratus anak tangga. Di atas puncak gunung ni ada temple dan patung naga. Nak punya pasal aku pun mendaki la beratus-ratus anak tangga tu, Uhf! mau pecah dada ni. Sesekali nampak gak bintang-bintang atas kepala aku. Lama tak menggunung, tu yang dah tak fit. Berhenti rehat sambil ambik gambar. 




Cuaca cepat berubah, sekelip mata ja kabus dah mula menutupi seluruh kawasan. Lagi lama aku duduk atas puncak ni mau keras. Aku cepat-cepat turun. Lagi lama nanti hari makin gelap, nak turun tangga tak nampak. Dah la tangga tu kedudukan dia menjunam dan licin. Uiihh bahaya.


Di laluan yang berair itulah pokok padi ditanam kiri dan kanan. Jika di waktu pagi, pemandangannya sangat indah sekali lebih-lebih lagi ketika musim padi masak. Nampak kuning keemasan.



14 & 15HB OKTOBER
HANOI
Hari-hari akhir aku habiskan di bandar Hanoi. Menghabiskan masa, habiskan duit dong juga. Bermacam-macam benda aku nampak, bermacam-macam perkara menjadi persoalan. Aku hanya sempat mengambil gambar dan bila balik MY baru aku cari jawapannya.
Di Vietnam segala jenis kenderaan beroda dibenarkan melalui jalan raya, termasuklah kereta kuda, dan kereta lembu. Dan mereka mendapat kesamarataan hak ke atas jalan raya tersebut.




Begitu juga dengan sistem perniagaan. Seperti telah dibahagi-bahagikan sesuatu tempat dengan satu produk. Kilang kayu, kilang besi, kedai perabot, kedai jual anak itek dan anak ayam. Jadi kita tak perlu tercari-cari kerana dah tahu lokasi khas untuk semua benda tu. Sama juga kalau kita kat bandar Hanoi, setiap lorong akan jual benda yang sama contoh, kalau jual baju, seluruh lorong tu akan jual baju saja. Tak akan jumpa kasut atau barang lain. Oleh kerana lorongnya terlalu banyak, maka jika terjumpa barang yang kita berkenan, terus la beli. Jangan kata 'nanti' sebab nak cari semula lorong tu amat payah kecuali lah kita dah memang 'expert' dengan lorong yang berselirat di Hanoi.

Kehidupan sosial di Hanoi dan penduduk Vietnam umumnya memang selumber. Ikut suka dorang ja nak melintas, atau nak keluar/masuk simpang. Dorang takkan menoleh kiri atau kanan. Hidupkan enjin motor dan terus jalan. Kita ni di laluan yang betul pun terpaksa brek mengejut. @#$%^&!


 Aku melihat mereka lebih suka ber karaoke di 'coffee house'. Payah la nak jumpa disko, pawagam atau club macam kat KL. Yang banyak didirikan adalah KARAOKE. Orang Vietnam suka menyanyi dan menari. Bukan menari yang terkinja-kinja tapi menari tango, salsa dan yang sewaktu dengannya di taman awam. Dua malam aku di Hanoi meronda-ronda seluruh Old Quarter. Tercengang jugak sebab suasana di situ seolah-olah malam minggu. Apa kat sini tiap-tiap malam hari minggu ke ?


Aku berhenti di taman bunga sebab aku tengok kat situ macam meriah ja, ramai orang duduk di bangku kecik sambil makan kuaci dan minum kopi atau bir. Apa yang dorang tengok ?
Rupanya ada gelanggang untuk menari. Ada sebuah kotak $ dan kotak muzik di situ. Sesiapa yang nak menari boleh pilih lagu, dan sedikit sumbangan akan dimasukkan kedalam kotak $, mungkin untuk tampung kos eletrik kot.



Dorang memang 'sporting'. Tak kira budak kecik atau dewasa hatta yang tua pun turut menari sama. Bila habis menari semua bertepuk tangan. Aku yang tengok pun rasa sangat best. Jakun sekejap la tengok suasana yang bagi aku begitu asing sekali. Bila aku fikirkan semula, orang Vietnam menghabiskan masa bersama keluarga dan kawan-kawan pada setiap malam. Kerana di waktu siang mereka dah teruk bekerja. Hanya di waktu malam saja mereka dapat berehat dan bergembira.
Anak-anak muda mereka pun bukannya bawak motor laju-laju merempit tak tentu pasal. mereka lebih kepada naik motor ramai-ramai dengan 'girlfriend', makan-makan dan mabuk.


Apasaja boleh dilakukan di tengah jalan raya. Aku tergelak tengok keadaan ni. Boleh pulak dia main badminton tengah-tengah jalan raya.


Dua perkara wajib mesti buat di Hanoi adalah, belajar melintas jalan cara orang Vietnam dan belajar memandu di tengah kota Hanoi. Pasti menyeronokkan. Kalau tak berani dan tak nak cuba, alamatnya korang akan berdiri di tepi jalan berjam-jam untuk memungkinkan korang dapat melintas. Jalanraya nya memang TAKkan lengang dari kenderaan. Tahun 2011, turn aku bawak motor dari Thai Nguyen memasuki Hanoi. Perghh dia punya 'chaos' boleh buat aku mental. Dengan bunyi honk tanpa henti, dengan lori yang suka nak 'cilok' ja, memang tak kasi peluang pada kenderaan kecik. Sampai sekarang aku ingat bagaimana tahap stres aku yang melampau-lampau tahap gila. Rasa macam nak humban ja motor yang aku tengah bawak tu. Huu..stresss ! Akhirnya aku berhenti kat tepi taman, parking motor dan duduk makan jagung bakar patah kongsi dua orang. Phews !



Setiap perjalanan semestinya ada keadaan yang di luar jangka. Hal-hal yang macam tu lah menjadikan sesuatu pengembaraan lebih kelakar. Begitu jugak dengan kembara aku kali ni. Bila diingatkan semula lucu rasanya. 
1. Misi membeli beras di Sapa dan Ha Giang. Percaya tak, kalau kat kedai dorang tak ada jual beras. Padahal sawah padi banyak ja kot. Puas aku pergi kat kedai-kedai di pekan kecik atau kampung-kampung, semua geleng kepala. Akhirnya dapat jugak bilamana tokey kedai tu anggukkan kepala dan terus masuk ke dapur umah dia. Dapat lah aku 1kg beras dengan harga 20kvnd = rm3. Aku rasa dia ambik dari beras simpanan pribadi kot. Mana taknya, kalau semua orang dah ada mengusahakan beras sendiri nak buat pe jual lagi. Ye dak ?

2. Akibat nak ambik gambar budak-budak main air kat air terjun, kali pertama lalu kat laluan simen basah, lepas ja. Bila kali kedua lalu, sekelip mata boleh tergolek atas jalan tu dengan motor sekali. Haish ! kelam kabut aku bangun, abis separuh badan aku basah. Sejuk giler ! Cepat-cepat tengok keadaan motor, bimbang ada yang rosak. Kalau rosak lece ah..pengembaraan belum pun mula lagi. Ini semua salah tayar tu yang botak tak cukup cengkaman. Ha ha ha. Dulu masa tahun 2011 pun tergolek pasal motor jugak kat kuari di puncak gunung ganang. Vuu best betul masa tu !.

3. Minyak motor habis kat tengah jalan ketika nak ke Dong Van. Ah sudah ! Dah hampir senja lak tu. Mana ada stesen minyak tengah gunung tu. Alamatnya kena tolak la. Walau bagaimanapun sebagai seorang musafir doanya makbul. Sekonyong-konyong lalu lah 2 orang penduduk kampung memandang dan bercakap bahasa yang aku tak paham. Camana nak cakap ? senang ja. Tunjuk tangki motor, lepas tu goyang-goyang kan tangan. Dia paham dan ajak pergi ke rumah. Dia sanggup beri minyak yang disedut dari tangki motor dia. Uhf, terharu betullah. Walaupun dia tak mintak bayaran, tapi bagi jugak lah sikit duit untuk dia. Kita tau dia pun bukan orang senang.


ndak jugak bergaya, ahaks.
4. Dengan keadaan jalan yang pelbagai, tanpa sedar keadaan motor sangat tenat. Tapi sebab motor ni best, terasa macam gagah perkasa masa menunggangnya, sikit pun tak perasan absorber kiri tercabut. Tercabut ? aah. Jadi korang boleh bayangkan lah keadaan jalan di sini macamana. Tapi jangan bimbang, di sini bengkel motor sangat-sangat banyaknya. Asal nampak tulisan 'xe máy' itu lah bengkel motor. Sementara itu, di kedai runcit ni aku tumpang berteduh sementara motor dibaiki. Sempat gak masak dan makan tengahari. 




Aku rasa setakat ini je lah cerita aku. Kalau nak ikut masih banyak lagi gambar-gambar yang nak di kongsi. Tapi macam aku tak de kerja lain pulak ya ? Aku nak pergi kayuh beskal lah. 

16HB OKTOBER
~TANAH TUMPAH DARAHKU~
Pada tarikh ini aku nampak sesuatu. Nampak tak apa yang aku nampak ? Itu tandanya aku dah sampai MY. Mana ada cerita lagi. Wa wee !


Wal akhirul qalam ~

Terima kasih pada limpahan kasih sayang Wak, Ija dan Abang Syaaban. Pada King, terima kasih sangat-sangat sebab membantu aku beli tiket secara atas talian. Tidak lupa juga buat abang, kakak aku serta rakan-rakan yang lain yang mendoakan keselamatan dalam diam. Tanpa bantuan kawan-kawan mana mungkin aku dapat mengembara sejauh ini. Syukur Alhamdulillah.


Ucapan penghargaan serta terima kasih juga buat rakan kembara yang telah berani menyambut cabaran aku untuk sama-sama mengembara ke Vietnam sejauh +- 1,849 km selama 12 hari. Tahniah kerana lulus ujian memandu di Vietnam. Juga kerana telah tersenarai dalam calon rakan kembara terbaik buat aku. Semoga tidak serik dan jika ada rezeki kita boleh bekerjasama lagi dalam ekspedisi yang lain. In sya allah. 


Jika nak lihat gambar lain sila klik di sini.

Hẹn gặp lại..

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam, sis saya plan nak ke ban gioc dari hanoi naik train, soalan saya ada tak bas dari ban gioc yg membolehkan saya sampai ke sapa tanpa berpatah balik ke hanoi? dan dari sapa juga saya akan masuk ke luang prabang.. saya admire travel naik moto tp tak mampu nak sewa..bajet saya tight dalam 1.5k tempoh konsisten sbb cuti semester dlm 20 hari.. trip saya bermula HCM-MUINE-HANOI-BAN GIOC- SAPA-LUANG PRABANG -VIANG VENG-VIENTIENE-BANGKOK-BUTTERWORTH...sis boleh bg pendapat?

    ReplyDelete
  3. W'salam.
    1. Setahu sy tiada train dr Hanoi ke Ban Gioc. Kebiasaan train dr Hanoi ke Lao Cai (Sapa).
    Cadangan sy : naik bas dr Hanoi ke Cao Bang.

    2. Hanya bas pelancong (under travel agen) saja yg masuk ke Ban Gioc. Jika ada bas biasa mungkin diluar pengetahuan sy. Selainnya motor dan kereta/van sewa.
    Cadangan sy : Sampai di Cao Bang sewa motor untuk 1 hari untuk ke Ban Gioc harga sewaan around $9-10 = RM30-32.

    3. Bas dr Cao Bang ada mengarah ke Lao Cai ( Sapa ) tapi kena lompat-lompat la. Kalau sanggup naik bus macam dlm gambar ni, silakan https://www.flickr.com/photos/adinda_tunteja/15386867167/

    4. Seterusnya nak masuk Luang Prabang sy langsung tak study cara nak masuk ke sana menaiki bus. Pernah lalu tp menaiki 4x4, agak mental gak la jalan rayanya. Mungkin ada bus express VIP yg selesa sedikit.

    5. Pesan sy, sila study betul2 sebelum travel agar tidak membazir wang dan masa. Stay safe and good luck !

    ReplyDelete
  4. thank u sis!
    saya ada baca perjalanan naik bas dalam 30jam untuk sampai luang prabang...
    saya masih lagi study route tuh,inshaa Allah saya akan study betoi2!
    dah beli tiket ke ho chi min semalam :)
    klu ada apa2 nanti harap dapat rujuk sis lg...

    ReplyDelete
  5. Kena banyak membaca nii Kak Tun ..... Nak hafal dan sebut nama tempat pun tak berapa betoi dalam bahasa V.nam niii . Dari Eid Sidek.

    ReplyDelete