Wednesday, April 29, 2015

Elak 1 bukit mendapat 10 bukit [DOP]

Cerita semalam semalam semalamnya..

Hari ke tujuh - 12/4/2015
Pantai Kemasek - Bukit Besi ( 76 km )

Selamat pagi Kemasek ! Huarrggh.



Malasnya nak keluar dari hammock. Rasa macam nak sambung 'camping' kat sini ja. Aduhai. Layan 'sunrise' lepas subuh kemudian kemas khemah dan hammock. Ingat tandas dah buka tapi sampai jam 0800 pagi masih berkunci. Owh berraq ! Aku sorong basikal menuju tandas awam yang di kawasan kedai makan. Mintak kakak tu buka tandas sebab dia yang pegang kunci.
Selesai membersihkan diri aku terus bersarapan. Hari ni aku nak ambil jalan yang mana satu. Ada banyak laluan yang boleh aku ambil. Jalan yang senang kalau ikut jalan Bukit Besi -Dungun via Kampung Che Lijah. Tapi kena hadap Bukit Bauk dulu. Aduih, malasnya dengar nama bukit.

Jalan kedua sebelum Bukit Bauk ada simpang Jalan Durian Mentagau, nanti tembus jalan Bukit Besi- Dungun jugak. Okey yang tu macam mudah ja. Jadi aku pun kayuh la ikut papan tanda yang ada. Lepas ja Paka ada papan tanda tunjuk arah ke Bukit Besi/ Kuala Berang. Aku dah keliru. Ikut sini ke atau depan lagi ? nanti kalau asik depan lagi terus hadap Bukit Bauk. Nak dijadikan cerita, aku pun terus ambil jalan menghala ke Bukit Besi. Ho ho ho ambik kau. Bukan 1 bukit malah berpuluh-puluh bukit kena hadap. Tu dia rasakan. Aku g ikut jalan Jerangau - Jabor. Jumpa Ketengah Jaya kemudian Al Muktafi Billah. Aku tepok dahi. Apasal lah aku lalu tang sini.

dia punya penangan panas, lazat berkrim !
tak de tempat berteduh langsung

Sampai waktu zohor, entah kat kawasan felda mana, aku berhenti rehat sebab nampak ada gerai ABC. Minum dan minta tompang solat zohor sekali. Lepas solat, bila nak mula kayuh aku tengok tayar belakang pancit. Adoii !
Segera turunkan semua bag dan tanggalkan tayar. Periksa tayar kot-kot ada dawai ka hapa ka. Hrm ada besi tertanam dalam tayar. Selesai ganti tiub yang baru, aku kemaskan semula beg naik ke atas rack. Moga-moga tak akan pancit lagi. Bismillahirrahmanirahimmm.. kayuhhh!


Lagi 1 km nak sampai Bukit Besi aku berhenti kat sebuah restoren. Kalau tak silap nama restoren tu Tiga Serangkai. Sebelah restoren tu ada surau. Macam strategik ja kalau aku tompang tidur malam ni. Aku order makan dulu sebab aku belum makan tengahari rupanya. Patutlah lapar. Masa aku nak bayar harga makanan, terus aku tanya pada pemilik restoren tu tentang surau tersebut. Boleh tak kalau aku nak tumpang bermalam kat situ. Dia jawab boleh, tapi malam pukul 3 pagi lepas habis berniaga, dia tutup suiz letrik restoren terus dengan surau sekali. Aku jawab tak pe, tak kesah janji ada tempat berteduh.


Bila dapat kebenaran terus aku sorong basikal ke surau tu. Turunkan beg dan kunci basikal pada tiang pagar batu. Ada sedikit waktu, selepas aku mandi dan solat aku terus basuh baju. Kain baju aku sidai bawah kipas dalam surau. Sementara berehat menunggu maghrib, mula akal dan hati dok mencuit. Kenapa berhenti kat tempat ni. Dah la sunyi, belakang hutan lak tu. Pintu surau ni pun dah rosak tak boleh kunci. Aku hampir-hampir nak kemas barang dan blah. Oleh sebab malas punya pasal akal jawab ; ala, hadap je la. Tawakal. Lagi pun banyak kereta singgah makan dan solat. Sampai pukul 3 pagi je pun.
Cuak juga rasanya, bunyi cengkerik bingit kat belakang surau tu. Pukul 9 malam aku dah sendal pintu dengan beg aku. Malam tu memang tidur tak lena sangat. Mesti ada yang cakap kenapa pilih tempat yang sunyi. Kenapa tak teruskan ja 1 km hingga ke bandar Bukit Besi. Jawapan aku adalah, kalau boleh aku tak mau ada di kawasan ramai orang. Ramai orang banyak ragam dan soalan yang aku kena jawab. Rimas. Dalam keadaan aku yang mengembara solo, rasanya tak perlu aku mempamirkan diri aku sangat di khalayak. ~ atas sebab keselamatan. Cukup hanya orang tertentu saja yang tahu seperti pemilik restoren yang aku tumpang suraunya, bilal, imam atau siak di sesebuah masjid.


Tepat jam 3 pagi aku dengar pemilik restoren sibuk berkemas. Terdengar pagar besi ditarik dan dikunci. Kemudian TAP ! semua lampu terpadam. Sunyi. Bunyi cengkerik dan katak ja. Aku tarik 'sleeping bag' selubung kepala  dan rapatkan badan ke dinding. Tidur lah..tidur lah..Nyet. nyet nyet !


 *T I D U R - T I D U R   A Y A  M *
Cerita esoknya..

No comments:

Post a Comment