Thursday, April 30, 2015

Guna kuasa magik dewa dewi [DOP]

Semalam punya cerita..

Hari ke sembilan - 14/4/2015
Kampung Kuala Ping - Masjid Keputeraan Paloh 2 ( 124km)

Urusan meminta bantuan dari rakan-rakan dari wassap grup 4x4 telah berjalan dengan lancar. Terima kasih kepada Abd Salam kerana usaha beliau mencarikan rakan yang tinggal berdekatan Kampung Kuala Ping untuk membantu aku merentasi Tasik Kenyir hingga ke Felda Aring 10 menaiki kereta. Ahaa magik kan ? magik !

Sesudah subuh aku meminta diri untuk meneruskan perjalanan pada keluarga bilal Yaakob. Mudah mudahan keluarga beliau dirahmati dan dimurahkan lagi rezeki. Dibekalkan aku nasik kerabu sebungkus. Aku gantungkan nasi tu pada handle basikal. Terima kasih banyak-banyak.

Mengikut perjanjian dengan Zuki (rakan 4x4), dia akan berjumpa aku di Pengkalan Jeti Gawi di Tasik Kenyir. Maknanya aku kena kayuh menuju ke lokasi tersebut. Orang tak pernah sampai ke Kenyir, manalah tahu keadaan jalan kat sini. Keluar dari kampung Kuala Ping dengan muka riang ria. Lebih-lebih lagi lalu kawasan hutan. Suka benor.

harapan aku nak jumpa gajah
kampung yang terakhir
tu dia kelok sampai ke langit
Nampak ja papan tanda ni aku dah lemau, apakan daya kena gak hadap. Berhenti kat sini lama jugak sambil ambik napas. Hiff..hiff..!

Bukit Sipor
Lagi 1 km nak ke simpang Tasik Kenyir, aku terpaksa berhenti bila berhadapan dengan bukit ni. Terkedu aku, boleh ke aku kayuh naik bukit ni ? Seram betul. Lori pun boleh terhenti tengah jalan. Aku cuba kayuh, cuma dapat di bawah 10 kayuhan. Dah la tak bergerak, dada macam nak pecah pulak tu. Owh tak boleh. tak boleh macam ni. Tahap dewa dewi mana boleh siksa diri. Lebih baik aku turun dan tolak ja basikal ni. Paling sedih, tolak basikal pun cuma dapat 5 langkah lepas tu mencungap. Ayo yo..!
Selepas selekoh tu ada lagi mendaki, sebaik saja aku sampai kat simpang Tasik Kenyir sebuah 4x4 memintas dan pemandunya turun. Rupa-rupanya Cikgu Abd Rashid yang semalam datang mengejar aku. Dia kata rasa bersalah tak dapat nak bantu aku. Kemudian dia bantu naikkan basikal aku atas 4x4 dan dia hantar masuk sampai ke Pengkalan Jeti Gawi dalam kawasan Tasik Kenyir. Menurutnya masa ni adalah waktu rehat di sekolah, jadi dia ambik peluang keluar sekejap. Allahu Akbar !

mesti percaya yang Allah akan datangkan orang yang baik-baik membantu kita.

Lepas Cikgu Rasyid belanja aku minum dan belikan aku sebotol 100 plus dia pun balik ke sekolah semula. Aku kena tunggu Zuki pulak datang.

Sekitar hampir jam 1100 pagi, Zuki pun sampai. Oleh kerana maklumat yang dia terima terlalu lewat, dia tak dapat nak bawa kereta pacuan empat roda kerana sudah keluar untuk mengambil barang. Berkerut jugaklah dahi aku. Bukan tak boleh bawak basikal dalam kereta Myvi, boleh ja cuma rosak dan calar pulak kereta orang ni nanti. Zuki kata 'jangan risau. tak pa.' ~ Alahai sangat tak best.

Dalam perjalanan aku lihat pemandangan sangat cantik, cuma laluan agak terbuka dan sudah pasti memang panas. Nampak jugak Perkampungan Gajah , tapi mungkin lain kali saja aku singgah. Laluan Kenyir - Felda Aring sememangnya berbukit-bukit dan jauh. Seandainya aku meneruskan kayuhan memang tak kan sampai dalam satu hari. Dahsyat.

Air terjun Buih
Air terjun ni menjadi tempat hentian bagi pemandu-pemandu lori untuk mengambil air atau berhenti rehat. Ada trek menuju ke atas dan aku pasti mungkin lagi cantik pemandangan di bahagian atas. Ada jugak aku nampak beberapa buah chalet dibina di tepi tasik. Hrm..boleh jadi tempat bermalam kalau kayuh basikal ni, bisik dalam hati. Aku cuma terkilan sebab tak dapat merakamkan gambar di sempadan antara Trengganu dan Kelantan di tengah-tengah laluan Jalan Felda Aring.

Lebih kurang 107 km dari Tasik Kenyir kereta berhenti di sebuah hentian. Aku rasa itu lah Felda Aring 10. Banyak lori- lori membawa kayu balak berhenti di situ. Aku segera turunkan basikal dan beg di tepi kedai makan. Tanpa berlengah lagi aku pasang kedua-dua tayar basikal aku, naikkan beg ke atas rack. Ok siap ! Aku mengajak Zuki menjamu selera dulu kerana aku dah berniat nak belanja dia makan. Selepas itu Zuki akan pulang semula ke Kuala Ping dan aku meneruskan kayuhan melalui Felda Aring ke Chiku.

Untuk laluan kat Felda Aring ni aku tunjuk gambar je lah. Sebab tak ada pemandangan yang menarik selain dari pokok kelapa sawet dan bukit.

Di tengah perjalanan hujan turun dengan lebatnya. Aku teruskan kayuhan kerana bila hujan aku rasa lebih bertenaga untuk mengayuh. Hati mula berbisik ; mana simpang Chiku ni. Perasaan glabah mula menganggu, sebab jam hampir ke pukul 5 petang. Aku kayuh jugak tanpa henti, makin lama nampak kereta makin banyak berselisih, itu tandanya simpang dah tak jauh di depan. Uh uh kayuh laju sikit dan akhirnya aku dah nampak simpang Chiku. Sekarang kena tambah 4 km lagi nak ke Masjid Keputeraan Paloh 2.

Pokok pisang ni ditanam di halaman masjid. Ada beberapa batang pokok di tanam dan semuanya berbuah. Aku memang pelik, sebab tak pernah tengok dan tak pernah tahu wujudnya pokok pisang yang macam ni.

Buah nya boleh makan ke ? Apa nama pokok pisang ni ? Betul-betul pelik lah.

Aku sampai di masjid hampir masuk waktu maghrib. Terus aku bersihkan diri dah bersedia untuk solat Maghrib dan solat Isyaq berjemaah. Bila habis waktu Isyaq, aku menegur seorang kakak bertanyakan siapa yang menjaga masjid ni. Dia pun memanggil suaminya. Riuh lagi keadaan bertanya itu dan ini. Setelah aku menerangkan situasi aku ketika itu, ahli qariah terus memberi aku ruang untuk berehat di bilik imam. Kunci bilik diberinya aku pegang. Bukan setakat itu ja, ada yang membelikan aku makanan lagi. Terharu sungguh lah.

Dalam bilik imam ada meja, kerusi dan penghawa dingin. Bilik air pun ada. Sangat ok buat aku. Malam ke sembilan berlalu dengan tenang sekali. Alhamdulillah. Zzz