Wednesday, April 29, 2015

Sarapan pagi dengan 10% tanjakan [DOP]

Cerita semalam..

Hari ketiga - 8/4/2015 
Taman Desa Damai, Bentong - Kg. Paya Sipot, Lanchang ( 55 km )

Solat subuh berjamaah. Ada lah dua tiga orang jemaah wanita bersolat bersama-sama aku pagi tu. Sebelum mereka keluar masjid, salah seorang jemaah yang aku dimaklumkan berpangkat datin datang menghulurkan sesuatu ke tangan. Aku tercengang. Datin tu cakap, ambiklah, Saya nak bersedekah. Apalagi aku nak cakap, selain dari mengucapkan terima kasih kepada beliau.

Sebelum meninggalkan masjid, aku pastikan keadaannya seperti sediakala. Tiada sampah, tiada barang yang bersepah di dalam ruang solat wanita mahupun di dalam tandas. Di dalam hening subuh, aku pun memacu basikal turun dari masjid mencari-cari gerai untuk bersarapan pagi. Tiada. Ok tak pe aku cuba cari kat depan lagi. Kayuh punya kayuh langsung jauh dari perumahan. Eh eh. Dah tak de penempatan ? Aku cuma jumpa papan tanda ni ja. Hok alloh. Terpaksalah aku teguk air mineral buat alas perut sementara mencari kedai makan. Harap-harap aku tak pitam.


Dari Bentong aku harus melalui jalan lama dan akan jumpa  Kampung Lebu dan kemudian Mempaga kerana tiada jalan pintas nak ke Lanchang melainkan menggunakan lebuhraya Karak. Walaupun jalan lama tapi agak sibuk dengan pelbagai kenderaan. Dah jumpa Kampung Lebu, baru nampak kedai-kedai makan.


Masuk hari ketiga baru ada selera makan. Kalau tak asyik minum air ja. Rezeki pagi ni berjumpa dengan nasi dagang. Terbukak pulak selera aku bila tengok. Sedap sangat. Sampai aku minta bungkuskan buat bekal untuk makan tengahari nanti.
nasi dagang dia memang sedap
Selepas Mempaga kena lalu Felda Lakum. Dari Mempaga ke Lanchang melalui Felda Lakum jaraknya dalam 30km. Sepanjang jalan tu hadap lah bukit -bukit yang tak habis-habis, dah la tu kiri kanan jalan cuma ada pokok kelapa sawit ja. Bosan pulak kita tengok.





Sampai satu tahap cuaca terlalu panas terik, dan tak ada tempat untuk berteduh. Akhirnya aku terpaksa menumpang teduh pada sebatang tiang letrik. Sadis betul.


Rupa-rupanya 500 meter dari tempat aku berteduh tu ada RnR. Berbunga-bunga hati aku ni. Dapat minum teh ais yang sejukkkk beku sampai ke otak. yay !



Memasuki bandar Lanchang, aku berhenti lagi bila nampak kedai ABC. Layannn.. Sepanjang pengembaraan aku ni memang aku minum ais ja. Alhamdulillah kesihatan baik- baik aja.


Tiba masa untuk mencari titik tengah Semenanjung yang pertama. Terletak di dalam kawasan milik persendirian. Madrasah Al -Ulum adalah tempat untuk belajar ilmu agama. Lebih di kenali dengan 'pondok' .


Simpang masuk ke lokasi ini memang tak ada papan tanda. Cuma ada sebuah kedai makan di jalan kecik di simpang masuk madrasah tu.


Waktu aku sampai masih dalam waktu asar. Tak ada orang pun yang boleh aku tanyakan sesuatu.
Tunggu je la. Adalah setengah jam duduk melangot kat tepi pagar. Akhirnya datang seorang ustaz merangkap pemilik madrasah ni. Aku luahkan hasrat dan tujuan aku datang ke situ untuk melihat batu tanda titik Semenanjung yang terletak di bawah salah satu pondok kediaman pelajar pondok serta tompang bermalam. Beliau tersenyum kemudian mempelawa aku bermalam di rumah tamu miliknya memandangkan hari pun semakin petang.


Jadi malam tu aku dapat bermalam di tempat yang selesa sekali. Waktu maghrib dan isyaq aku dapat melihat kehidupan para pelajar di sini yang terdiri dari yang remaja dan mereka yang sudah berumur. Kerana di siang hari kawasan tu kosong macam tak berpenghuni. Solat maghrib dan Isyaq berjemaah. Tempat solat wanita dan lelaki berasingan bangunan. Hanya disambungkan dengan pembesar suara di bangunan solat wanita.


Siapa yang berhajat untuk belajar ilmu agama boleh datang dan tinggal di sini seberapa lama yang mereka mahu. Tempat tinggal, api dan air percuma. Hanya kos makan dan keperluan pribadi saja perlu ditanggung oleh pelajar itu sendiri. Ada juga pelajar berumur sebaya mak dan nenek kita yang tinggal dan membina rumah di sini. Segala kebajikan pelajar dibawah tanggungjawab pemilik madrasah ni.


Malam itu aku dijemput untuk makan bersama dirumah salah seorang penuntut yang membahasakan dirinya 'mak ngah'. Juadah yang simple tapi membuka selera aku hingga bertambah berkali-kali.~Ikan pekasam.


Sebelum balik ke rumah tamu, ustaz datang ziarah ke rumah mak ngah. Ada sedikit nasihat yang diberikan oleh ustaz kepada aku. Aku terima dengan baik segala nasihat yang diberikan beliau.

* S E L A M A T     M A L A M *

Cerita seterusnya..

2 comments:

  1. Semoga nasihat beliau dapat diamalkan dan tidak mematah semangat Tun. Mungkin dapat membantu membuka lebaran baru ;) Wallahua'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasehat yang membuka lembaran baru. Vroom vroom.. bonceng ngan anak.

      Delete