Sunday, June 19, 2011

Alang - Alang Menyeluk Pekasam

BABE LAKE - CAO BANG

Hari sebelum

HARI KE 7
Jumaat.10/6/2011.

Seperti biasa pagi-pagi lagi kami dah bangun, bersihkan diri dan berkemas-kemas untuk teruskan perjalanan. Lebih kurang pukul 5 pagi, kami keluar dari hotel. Pintu memang telah dibuka oleh pemiliknya, passport sudah dikembalikan kepada kami. Ayuh kita.

Motorsikal dalam keadaan baik, minyak pun cukup untuk sampai ke Cao Bang. Okeh ! Let's gone.
Menyelusuri jalan-jalan kampung, jalan kuari LAGI. Hrmm. Kebas pungkok. Hati sentiasa bimbang dengan keadaan tayar motor yang dah  masuk 3 hari kami lanyak dia kaw-kaw punya. Aduhhh, jangan la dia pecah atau bocor di tengah kuari ni. Tak ada siapa yang akan tolong punya lah. Pekan dan bandar punya lah jauh.


Setelah berjam-jam atas motor, kami ambik keputusan untuk berhenti rehat kejap. Lagi pun belum bersarapan lagi. Memerhatikan tempat yang sesuai untuk berhenti, terlihat ada anak sungai yang mengalir di kiri jalan. Cun ah!

Parkir motor, kemudian terus keluarkan barang-barng yang nak dimasak. MAGGIE aje.
Bro Fifish mula mencari kayu, nak cari kayuu, nak carik kayu, nak carik kayuu. Sedang Bro Fifish menyalakan api,tetiba datang la beberapa orang pekerja kuari. Dorang macam pelik ja tengok kami  masak guna kayu api kat tepi jalan. Mungkin dorang tertanya-tanya kami ni dari mana,  aku pun terus tunjuk peta. Bagitau kami dari mana dan nak ke mana. Mereka hanya menganggukkan kepala.


Perut sudah terisi, badan sudah kembali bertenaga. Pandang ke langit aku lihat awan kelihatan redup. Uhh! jangan la hujan. Teruk la nanti. Cepat-cepat aku kemas barang. Aku maklumkan pada  Bro Fifish kena gerak cepat, bimbang hujan dan trek akan jadi lebih teruk.
Sebelum bergerak, kena cari air bersih untuk buat minum. Bekalan minuman sudah kehabisan. Anak sungai tadi tahap kualiti airnya tidak begitu bagus sebab menurut Bro Fifish di laluan anak sungai tu ada sawah padi, dan semestinya lah ada kerbau. Hrm lu fikir sendiri la.

Jauh lagi ke ni, penat la naik motor. Adoii. Yang membonceng penat, yang memandu lagi berganda-ganda penat. Dengan kulit tangan terbakar. Takpe Bro, lepas ni aku pula bawak motor.

Aku bawak motor ? Owh yeah! Jangan tak percaya. Kat sini tak pe, polis dia tak periksa lesen memandu. Asal pakai topi keledar dah kira lepas. Agaknya lah.!

Selepas 2 1/2 hari Bro Fifish memandu, kini tiba lah giliran aku. Memandangkan aku wanita yang kecik dan tak berapa kuat sangat jadi aku bawak motor kat jalan utama yang cukup elok sahaja. Jalanraya dia bertarmac, tak macam sebelum nya. Ok, pemanduan di lereng gunung, selekoh tajam mmg tal boleh dikira, macam biasa, asal sampai kat selekoh, kita perlu membunyikan hon motor berkali-kali..Pinnn..pinn!

Memang seronok bawa motor laju-laju, pulas ja sampai  habis. Meter motor pun tak bergerak. Lebih 120 kmsj. Woo kat MY pun tak buat macam tu. Turun gunung dengan kelajuan maxima. Perlahan bila nak sampai selekoh. Bro Fifish bonceng kat belakang. Katanya dia nak relak, tapi tgok aku bawa motor macam tu, dia tak jadi  nak relak. Dia kena jadi co- pilot bagi amaran. Hahahha.

Puas betul merempit. Rasanya azab melalui jalan yang teruk dah habis. Hati mulai lega bila terpandang kan pemandangan yang unik.




Menurut papan tanda arah, lokasi yang kami nak tuju ni dah tak jauh dah. Melihatkan keadaan gunung-gunung dia yang berbentuk kon, memang sangat menarik. Aku terus memandu mengikut jalan kampung yang tak berturap.
Berhenti sebentar untuk rakam gambar pemandangan ni.



Hari makin petang, kat sini pukul 5 dah macam pukul 7 petang. Lokasi tujuan kami belum jumpa lagi. Tak boleh jadi ni, kena cepat bergerak sebelum hari mulai malam, Tun start enjin motor dan terus memandu mengikut peta dan ikut tanda arah yg ada. Kalo x yakin, tanya penduduk setempat. Pandu punya pandu punya pandu, sampai la kat komplex kastam di sempadan. Kalau jalan terus masuk China. Jadi mana jalannya ? Kena lah Bro Fifish pergi tanya kat pejabat kastam tu. Maklumatnya, amik simpang kanan dan terus ja.

Masing-masing terasa debarannya. Bro! suspen tak ? hehehe. Dah dekat ni. Wooo mestilah, jawab Bro Fifish.

Hik..hik..hik...aku teruskan pemanduan hingga ke hujung. Pandang ke kiri maka terlihat la ianya dari jauh. wawoooo cun cun!

Berhenti di pintu masuk, Bro Fifish segera pergi mendapatkan maklumat. Bertanya kepada pegawai kastam dan pegawai tu mintak nak tengok passport. Setelah diperiksa, dia suruh kami membeli tiket. Tiket berharga 15,000 vnd. Ala, kaunter tiket dia sama ja macam dalam gambar tu, ada payung kerusi dan meja. 

Bila dah ada tiket , kami pun cepat-cepat lah masuk. Hey hey tak sabar  nak pergi dekat. Woo. Terpegun nya..

Detian Waterfall
Ban Gioc Waterfall
Kami sudah berjaya !
puas hati
tiada terkata..
Entah. Tak tau nak kata apa. Dah jadi cam org BENGONG. Pandang ja, tangkap gambar. Tengok kiri klik, tengok kanan klik, klik! klik! Memang tak ingat penat ke lapar ke. Lagi-lagi langsung tak ingat nak tiruk. Menakjubkan.
Terpaku.

Sayangnya kami di situ tak lama sebab hari semakin gelap. Terpaksa bergerak pulang ke Hanoi. Hanoi ? Adei. Kali ni Bro Fifish yang bawa motor sebab waktu malam aku tak berapa cargas. RABUN dan SILAU. Boleh la ea Bro.

Memandu di waktu malam amatlah merbahaya kerana laluan itu adalah laluan lori kontena yang ingin melepasi sempadan ke China. Cuba bayang. Laluan kampung bertanah merah, dengan lori kontena sebiji kepala transformer. Bertayar lapan berselisih dengan motor honda yang kecik kenot. Siapa yang perlu mengelak ? Huhu ngeri. Dah la jalan macam tu, selekoh  tak terkira. Aduhhh terhegeh-hegeh la Bro Fifish bawa motor tu. Asal nampak lampu ja. Aku dah teriak. Bro ! transformer transformer, ketepi ketepi !

Phew ! dengan debu tanah merah yang memenuhi ruang pandangan. Bahaya sungguh !

Lalu di pekan kecil, Bro Fifish nak berhenti rehat kejap. Singgah di kedai runcit untuk membeli air minuman.
Aku pun ambik kesempatan untuk pergi ke toilet. Dengan sopan aku meminta izin pada pemilik kedai dan dia dengan terbuka hati menunjukkan tandas di bahagian dapurnya.

Huhu. Bila buka ja pintu dapur, berdezut idung aku terbau. Ya ampunn ! punya lah busuk gile gaban. Hampir nak muntah tapi ku tahan kan jua. Adehhh,.lagi la aku terkejut bila dengar suara mendengus Si Oink..! oink! oink! Alamak kandang babi kat sebelah tandas la. Adoi. Aku paksakan diri untuk meneruskan hajat sebab perjalanan masih jauh ,tiada tempat lain lagi untuk berhenti. Ku tarik nafas sedalam dalamnya dan tandas. Waktu tu suara babi masih memekik-mekik kat sebelah aku ja. Cepat2-cepat aku sudahkan keperluan aku.
Sampai ja kat luar kedai baru aku tarik nafas. Eerm aaahh. Aku tersengeh-sengeh kat Bro Fifish sebab giliran Bro Fifish pula pergi tandas. Haha.

Lepas semua selesai, Bro Fifish terus memandu dalam keadaan gelap dan sesekali bunyi dentuman guruh. Ahhh sudah ! Hujan mulai turun. Di ketinggian gunung tu dengan hujan, dengan angin, dengan sejuk. Wat to do meh ? Terus kan pemanduan tetapi sangat perlahan.Turun gunung berselisih dengan transformer, terpaksa berhenti di bahu jalan. Hujan makin lebat. Akhirnya Bro Fifish terpaksa berhenti kat sebuah kedai. Diperhati keadaan sekeliling tiada anjing, baru masuk berteduh.
Malam tu kami tidur kat depan kedai, dengan baju basah, jaket basah, perut lapar, yang ada biskut kering dan air ja. Pergghh! gigil tak boleh cakap. Masing-masing tidur duduk berlutut. Hujan terus turun dengan lebat. Huh!

Tidur-tidur ayam ja, ayam pun tak tidur macam tu daa...

Okeh, tunggu siang.

 bersambung

No comments:

Post a Comment