Saturday, April 16, 2022

Cerita Kami Pusing Malaya ( Johor)

AKU DENGAR, AKU DATANG, AKU TENGOK

DAN

AKU CUBA FAHAM

Baca cerita sebelumnya di M E L A K A

Ayoh kenali negeri J O H O R pula.

Dari Laman Tiga Budaya, aku masuk melalui pintu sempadan Asahan / Bekoh sebab itu yang paling hampir dengan Gunung Ledang. Kemudian, singgah makan tengahari di restoren D' Ledang pekena asam pedas Johor dulu.

Ok, asam pedas Johor is done ✅

Gunung Ledang
Tujuan aku ke sini cuma nak ambil gambar kat pintu gerbang ni je. Sebab pemandangannya menarik. Aku cuba juga nak masuk ke kawasan taman negara, tapi pintu masuk ditutup sebab ada program sedang dijalankan.

Dahulu kala pernah lah datang mandi air terjun di sini, cuma tak mendaki hingga ke puncak. Mungkin sekarang dah semakin cantik keadaan di air terjunnya.

Muar Street Art

Lukisan mural di sini banyak, cuma aku malas nak mencari dari satu lorong ke lorong yang lain. Biasa lah, bila dah petang, badan pun dah letih, penyakit MALAS pun mula hinggap.

Otak aku cuma fikir nak mencari lokasi untuk bermalam saja.

Hotel 57
Baru aku tahu kenapa nama hotel ni 57, ia di sebabkan harga untuk satu bilik berharga rm57 sahaja. Boleh lah, tempat untuk berehat dan membersihkan diri untuk satu malam.

Memang letih lah, sebab kebanyakkan hotel yang aku tempah semuanya di tingkat atas. Teruk jugak nak bawa semua beg dan barang- barang aku naik turun. Selepas ini jika aku mengembara, aku bawa beg kecil dan bawa barang yang perlu sahaja.

HARI 4
AHAD, 6.3.2022

Batu Pahat
Aku sampai di Batu Pahat agak awal juga, jadi aku gunakan masa itu  untuk meronda-ronda sambil mencari makan.

Aku bawa si abang ke monumen batu yang dipahat. Ianya lambang asal usul bandar ini supaya dia tahu sejarah. Menurut lagenda, setelah tentera Siam kalah menyerang Melaka, mereka berundur kemudian  berhenti di Minyak Beku. Untuk mendapatkan sumber air, mereka memahat batu untuk mendapatkan air.

Sebelum itu, Batu Pahat dikenali dengan nama Penggaram, yang bermaksud bandar pembuat garam  dan terkenal dengan penghasilan ikan masin.

Bangunan Persatuan Sejarah Malaysia Kawasan Batu Pahat.
Dibina pada tahun 1913 hingga kini aku kira -kira dah berumur 109 tahun. Sebelum dijadikan bangunan Persatuan Sejarah, ia bangunan apa ya ?

Minyak Beku

Dulu masa aku datang ke sini, keadaannya sepi dan terpinggir tapi sekarang bila MDBP dah mengubah suai keadaan persekitaran, nah ! Meriah dan ceria. Siap ada tapak perkhemahan.

Yang menjadi pertanyaan aku adalah, pada siapa kita nak mintak keizinan untuk berkhemah ? Tiada nombor untuk dihubungi pun di papan tanda. Cuma ada sebuah balai polis kecil di sebelah tapak khemah. Adakah kita kena minta permit di balai polis ?

Rumah Api Bukit Segenting
Rumah api ini telah dihadiahkan oleh The Malacca Strait Council Japan kepada kerajaan Malaysia untuk keselamatan pelayaran di Selat Melaka.

Laluan menuju ke rumah api ni memang curam dan mendongak, jika tidak berhati- hati, pasti menggelongsor. Begitu juga dengan si Abang, aku lupa nak pesan supaya guna gear 1, tiba- tiba aku pandang cermin sisi tak nampak dia. Terus aku berhentikan motor, parkir dan berlari turun. Wei cemas wei, anak aku tu.. tengok- tengok dia sedang menolak motor sambil mendaki. Adoii..ghisau !

Pantai Rekriasi Bukit Tanjung

Aku tak pernah tahu ada tempat rekriasi kat sini, asal ada papantanda saja aku redah.

Rupanya di sini popular di kalangan kaki pancing. Lokasi tempat ini terletak di hujung dan tersorok. Monyet juga sangat banyak dan boleh mendatangkan ketakutan kepada pengunjung yang hendak beriadah.

Tanah Perkuburan Bukit Tanjung Labuh

Di sini juga terletak tanah perkuburan lama yang bertarikh 1855-1928. Generasi pertama yang membuka Kampung Tanjung Labuh sekitar tahun masehi 1850'an.

Lihatlah betapa besar dan tingginya batu nisan orang dulu-dulu. Orang Melayu ni hidupnya penuh dengan rahsia yang berseni. Biasanya orang Melayu dulu-dulu nak menyampaikan maklumat diri dan status mereka dengan cara  menzahirkan melalui bahasa badan atau dengan pemakaian tengkolok, cara memakai kain batik, rekabentuk batu nisan, pantun dan gurindam. Eh ! banyak lagi lah, kalau nak tulis memang berjela-jela.

Korang dah fikir ke, batu nisan korang nanti nak dibentukkan macamana ? Eh, aku tanya je.

Warung Tok ki
Ni pun kedai makan viral. Gigih betul aku mencari-cari, masuk sampai ke dalam ceruk kampung.

Rezeki hari itu, dapatlah bertemu dengan pemilik warung tersebut. Perniagaan yang diusahakan  seorang atuk dan dibantu bersama dengan anak cucunya.

Menu-menu kat sini menggunakan perkataan "bandar" dan "kampung". Contoh ; lontong goreng bandar. Maknanya kepedasannya sedang-sedang saja. Kalau lontong goreng kampung, oke ini pedas tahap maksimum. Korang boleh datang cuba menu-menu yang ada.

Kerana menu inilah aku sanggup datang.
Lontong goreng udang. Apa yang aku boleh komen, S E D A P !

Aku macam biasa, kalau di antara sarapan pagi dan makan tengahari, tekak dan perut aku dah mula keliru, nak makan apa eh? Pada akhirnya aku pilih roti bakar telur goyang je. Lontong goreng aku dah pesan, tapi makan sikit ja. Si abanglah yang jadi tukang habiskan makanan.

Kembara di waktu pesta bendera macam ini lah keadaannya.

Kukup

Aku tunjukkan pada si abang jalan keluar negara jiran yang ada di negeri Johor. Biar dia tahu, bukan di Kedah, Kelantan dan Perlis ja boleh kita boleh ziarah jiran-jiran.

Tanjung Piai
Titik paling hujung di Semenanjung Malaysia dan menjadi salah satu dari 5 tapak RAMSAR.

Sampai pun.

Tahun 2013, tempat ni sangat besar. Oleh kerana ombak kuat sangat, telah menghakis pelantar yang besar tu, akhirnya pelantar tugu globe ni tinggal kecik kenot ja.

Dah banyak pelantar-pelantar yang cantik dibina untuk menarik perhatian pengunjung untuk bergambar.

Ini pula jeti pemandangan 3 negara.

Malaysia - Singapura - Indonesia

Tak dapat pergi negara jiran, tengok dari jauh pun cukup lah.

Cantik pemandangan di Selat Melaka ni.

Johor Baharu

Jalan-jalan ternampak gerbang mahkota ni, ingatkan nak pergi bergambar di bawah gerbang, tapi ternampak ada pengawal berdiri depan pagar, terus aku patah balik. Sebelum kena halau baik jangan dekat.

Aku bermalam di Hotel Golden Leaf Butique. Risau jugak masa nak mencari hotel yang murah di sekitar Johor Baharu ni. Dah tentu-tentu mahal. Cari punya cari akhirnya dapat dengan harga rm52. Alhamdulillah.

Hari 5

ISNIN, 7.3.2022
Salahuddin Bakery
Demi untuk mngimbau kembali zaman kanak-kanak, aku mencari kedai roti dapur kayu. Masa aku sampai tak ramai orang lagi, bila aku nak keluar baru nampak ramai yang sedang beratur.

Inilah roti krim yang aku cari. Dulu-dulu, babu roti selalu jual roti macam ni berbentuk kon ais krim yang di dalamnya berinti krim. Aish sedapnya.

Bangunan Sultan Ibrahim di Bukit Timbalan. Digunakan sebagai pejabat pentadbiran negeri sebelum berpindah ke Nusajaya.

MD Lan Beriani
Pusing-pusing bandar, jam menunjukkan sudah hampir pukul 11 tengahari. Menurut komen-komen pelanggan, katanya nasi beriani di kedai ni sedap. jadi aku pun mencari. Bila aku sampai, kuah daging lembu dan kambing dah habis. Yang tinggal daging ayam sahaja.

Aik, belum jam 12 lauk dah habis ? Memang sedap la tu.

Aku saja bawa Si abang lalu jambatan Sungai Johor. Jambatan ini sejauh 1.7 km menghubungkan Senai ke Desaru. Merupakan jambatan sungai terpanjang di Malaysia setelah jambatan Raja Permaisuri Bainun di Perak.

Sampai ke hujung aku pergi. Saja je nak tengok ada apa. Rupanya masih ada pintu keluar negara selain Kukup, Stulang Laut dan Tanjung Kupang.

Jeti penumpang ni boleh membawa kita ke Batam, Indonesia dan Changi, Singapura.

Halo orang Batam..!

Macam ini je rupa sempadan negara.

Pekan Sungai Rengit
Popular dengan udang karang (lobster) tapi aku tak terasa nak makan, sebab tahu harganya sangat mahal.

Secret Jetty, Sg Rengit
Tinggalan jeti tempat nelayan dan penduduk tempatan memunggah barang-barang.

Kalau nak dapatkan gambar cantik datang ketika air surut. Masa aku datang air tengah pasang. Maka begini saja hasil kejadiannya.

Jumpa km 0 lagi.

Pantai Tanjung Sepang

Kat sini pun ada pos tentera.

Camsite Tok Isa
Hari ke lima aku memilih berkhemah di sini. Suasana nya aman, bersih dan harga untuk satu malam cuma rm20 untuk 2 orang. Tandas dan sinki disediakan. Pada aku kemsait inilah paling bagus.

Menu untuk makan malam, roti cicah dengan sup cendawan.

Suasana yang ku idamkan.

HARI 6
SELASA, 8.3.2022

Titik Hujung Paling Timur, Tanjung Penyusup

Oleh kerana kemsait ini menyenangkan, aku buat keputusan untuk tambah lagi satu hari menginap di sini. Boleh jugak aku membasuh baju di dobi. Masa balik dari mendobi aku singgah ke kedai membeli ikan untuk makan tengahari.

Dapur aku. Sebab angin terlalu kuat, terpaksalah aku masak menyorok-nyorok.

HARI 7
RABU, 9.3.2022

Citarasa D'Nazril Belangkas
AKu tak pernah makan telur belangkas, jadi kali ini aku nak mencuba. Alhamdulillah tak mabuk .

Dataran Monumen Mersing

Pantai Teluk Buih

Pantai Pasir Lanun
Di sepanjang pantai Johor ni banyak kemsait yang tumbuh macam cendawan, tapi aku memilih yang murah dan mempunyai pemandangan yang cantik. Seorang cuma rm8. Tandas banyak dan selesa.

Yang menariknya, hanya aku anak beranak je berkhemah kat situ. Lokasi kemsait ni pulak jauh di hujung, dah lah hutan belakang tu. Kalau nak ikut memang seram lah. Angin bertiup kuat sampai terangkat-angkat atap zink. Bila kau mandi sorang-sorang ja dalam bilik air yang besar tu. Sesekali pagar besi berbunyi kuat TAM ! akibat dihentam angin. Malam- malam nak pergi tandas, ko sorang saja dalam tu.
Kau rasa ?

Hari 8
Khamis, 10.3.22
Selamat pagi !

Sarapan pagi yang simple. Masak main campak-campak ja. Spaggetti olio aglio kek ikan dan roti bakar bawang putih cicah sup cendawan. Roti yang aku beli di Salahuddin Bakery masih elok lagi. Beli hari Isnin, hari Khamis baru dapat habiskan sebab banyak.

Berseleranya dia makan.

Ok nak gerak dah.

Pantai Semanyir.

Sayangnya pantai ini terbiar dan kotor.

Tandas dan surau sudah reput dan rosak.

Dah jadi tempat lepak lembu dan kambing.

Hotel Mei Wah
Aku kembali menginap di hotel ini. Ye lah murah kan rm53 je.

Setelah 6 hari di negeri Johor, tiba lah masa untuk kami memasuki negeri Pahang pula.

Jom hogoh P A H A N G hogoh !