Tuesday, May 22, 2012

Berbasikal ke Ladang Tea BOH ( Tanah Rendah)


Pernahkah anda mendengar penanaman teh tanah rendah di Malaysia ? Terdapat dua cara menanam teh. Yang pertama, teh ditanam di kawasan tanah tinggi seperti di Cameron Highland. Kedua penanaman di kawasan tanah rendah.

Sekarang aku akan menunjukkan  kawasan penanaman teh tanah rendah. Terletak di Kampung Bukit Cheeding, negeri Selangor. Sayangnya semasa lawatan basikal hari itu, kami tidak dibenarkan masuk ke kilang, jadi kami hanya berbasikal di sekitar ladang itu.

Perjalanan bermula dari rumah, melalui jalan utama yang sangat merbahaya.

reduce speed
Kayuhan terus menuju ke Jenjarom. Berhenti untuk bersarapan pagi. Menu istimewa di sini adalah lempeng pelbagai rasa seperti kelapa, pisang, ubi kayu dan gandum, disertai dengan kuah yang istimewa 'sambal jawa'.

Lempeng
Kemudian kami terus mencari lokasi. Dalam perjalanan, hujan turun dan kami berhenti berteduh di bawah pondok yang usang.

Tiba-tiba datang seorang penduduk menegur lalu memberi kami air minuman. Bila hujan dah berhenti, kami pun meneruskan perjalanan semula. 

Yay ! we did it.
Semasa berehat, aku mendengar riuh rendah gendang dipalu beserta dengan alat musik yang lain. Nampak macam ada perarakan kecil. Aku andaikan  itu sebagai sambutan perayaan. Aku dan kawan-kawan pun turun untuk melihat dengan lebih dekat. Kemudian meminta kebenaran mereka untuk mengambil gambar.  Salam dan Nan dah kena tepung tawar. 



flour & tumeric powder

kawan-kawan yang sporting
Nasib baik, ada paip air dekat pondok tu, boleh la membersihkan diri

Yucks !
Lepas puas menari-nari sambil bermain tepung, perut pun terasa lapar. Apalagi keluarkan dapur dan sedia untuk memasak maggie.

Our lunch
Bila dah kenyang, sesi berfoto. Habis ladang teh tu kami redah, semata-mata nak dapatkan gambar yang cantik dan menarik









Menjelang petang baru kami keluar dari ladang teh tersebut.

****

 ~TAMAT~
***

No comments:

Post a Comment