Monday, December 19, 2011

Cambodia : Ulat & Dolar


CAMBODIA

Sambungan dari tarikh 6hb Disember 2011.

Sekitar jam 19:06, keretapi berhenti. Aku kira itulah stesen terakhir sebab semua penumpang pakat turun secara berjemaah. Aku bertanya pada penumpang yang ada " Aranyaprathet ?''. Mereka mengangguk-anggukkan kepala. Okeh yakin. Aku pun turun sambil terfikir-fikir, nak kemana lepas ni. Hari dah gelap. Terus menuju ke pangkin di sekitar stesen, konon-konon nak duduk dan menarik nafas barang sebentar. Tapi datang beberapa orang pemandu 'tuk-tuk' mengerumuni. Erkk..! yang ni aku tak boleh nak cerita sebab ianya berlaku sepintas lalu. Tak dan nak fikir. Kemungkinan disebabkan tekanan masa sehingga keputusan yang tergesa-gesa diambil. Oh yeah. Aku TERnaik la 'tuk-tuk' tersebut.

Dalam perjalanan, aku teringat maklumat dan nasihat yang aku baca dari blog backpacker yang pernah ke situ. Dalam hati aku berkata, jangan la aku terkena kat sini. Fuh fuh! Tetiba 'tuk-tuk' membelok masuk ke suatu kawasan seperti tempat kastam. Aku kira di situlah tempatnya sebab dia memberhentikan 'tuk-tuk' dan menyuruh aku turun. Setahu aku cas cuma 15THB ja, tapi dia mintak 180THB. Woiyoooo ! DAMN ! sah aku dah kena cit ! cit !
Kat situ mmg dah tunggu 'ulat' yang menyediakan perkhidmatan teksi dari border masuk ke Siem Reap. Masing-masing memujuk supaya  kita ambil perkhidmatan mereka. Aku dah mula bengang, rasa bodoh sangat. Huh! Isi borang 'arrived & departure', kemudian aku terus keluar dari situ. Sempadan cuma 500 meter ja dari tmpt 'ulat' tu. Hampeh!

Cepat-cepat aku berjalan menuju 'border', dan kelihatan seorang polis sedang mengawal, dan dia terus bertanya, ' Where are you from?'
Aku jawab : I'm from Malaysia..' Dia terus tunjuk arah tempat pos kastam.
Aku tanya lagi :'What time the border close ?
"8 o'clock "
Aiyark! tinggal beberapa minit ja lagi. Aku rasa dah macam explore race ja. Hahaha. Berlari laju-laju.
Masuk ja border, dah memang ada 'ulat2' yang menunggu. Adoii. Letih aku ah. Mereka ni memang bagi tekanan pada pelancong Memang tak bagi peluang untuk berfikir. Ada ja berkeliaran. Semua nak cepat-cepat. Ala lece la. Mengekor ja. Rimasnya.

Poi Pet
Arhh. 'Ulat' terus mengekor untuk memujuk aku membeli tiket bus ke Siem Reap. Macam-macam  cerita diberi. Konon, bas tak de la. Bas cuma ada lewat petang keesokkan hari la. Bla bla aduh, mana kertas aku. Aku rujuk semula maklumat yang aku dah buat. Harga tiket bas dan waktu bas.

 'Ulat' tu tawarkan tiket $10 = RM31, aku menolak dan terus tunjuk kertas yang bertulis $9=RM29. Akhirnya dia bersetuju, walaupun aku nampak riak wajah dia dalam keterpaksaan. Ah, ada aku kesah ?!

Setelah urusan passport selesai, 'ulat' tu telah menanti untuk membawa aku ke kaunter tempat bas. Dia mengajak naik 'tuk-tuk'. La, 'tuk-tuk' lagi ? adoi, berapa pulak la kena bayar lagi nanti. Argh sakit kepala. Dah la Kemboja memang guna dolar ja. Duit 'riel' dia taknak guna. Ceh! Sampai tempat kaunter bas, kena bayar 'tuk-tuk' $1=RM3.17 pulak. Tiket bas $9 dolar. 
Aku ingat takat tu ja, dengan slumber 'ulat' tu mintak  ' my tip please' Erkks! aku tak terkata apa dah.
Agak tensi gak la. Kena dan kena lagi dan lagi. Bongok's!

Tiket bas aku ke Siem Reap jam 21:00. Tunggu la dalam sejam. Sambil-sambil tu tercari-cari la kot ada jual roti buat alas perut. Tapi tak de. Tak pe la. Masih boleh tahan. Korek-korek saki baki makan serunding yang ada.  Tak lama kemudian, bas yang ditunggu pun tiba. Agak selesa jugak la. Siap disediakan selimut. Sepanjang perjalanan tu aku lelapkan mata sehingga jam 23:25 bas berhenti di bandar Siem Reap. 

Aku mengeluarkan kertas rujukan untuk melihat alamat 'guest house' yang termurah. Cuba bertanya kepada penjual yang ada di sekitar, tapi hampa, masing-masing tak paham dan tak boleh berbahasa Inggeris. Malam makin larut. Ambil keputusan untuk terus berjalan mengikut kata hati, hingga terdetik untuk bertanya kepada pemandu 'tuk-tuk' yang ada di seberang jalan. 

Dia seorang pemuda lewat 25 tahun, yang bernama Nakrie, dan yang menariknya dia boleh berbahasa Melayu. Itu sudah memudahkan urusan aku. Dengan bersungguh-sungguh dia menawarkan khidmat untuk membantu aku mencari tempat penginapan dengan harga serendah $4=RM12. Setelah puas berlegar-legar di bandar Siem Riep ternyata semua bilik yang murah sudah penuh. Hanya tinggal bilik yang berharga $8=RM25. Hrm, boleh la. So aku ambil untuk 2 malam. Kos $16=RM50. 

Nakrie bertanya, sekiranya aku nak gunakan khidmat 'tuk-tuk'nya pada keesokkan harinya untuk mengunjungi Angkor Wat. Setelah berfikir aku pun bersetuju dengan bayaran $15=RM47 sehari. 
Mahalkan ? hrm.

Malam tu, aku setkan jam pada pukul 04.30 (waktu Kemboja) sebab Nakrie akan menjemput seawal jam 05:30.

Zzzz.

7hb Disember 2011

Titt tit tit. Jam di talipon bimbit berbunyi tepat pada waktunya 04:30. Bingkas bangun, mandi dan bersiap dengan barang-barang keperluan yang harus dibawa. Tepat jam 05:30, Nakrie mengetuk pintu bilik. Di kegelapan dan kesejukan, aku keluar dan menaiki 'tuk-tuk' menuju lokasi. Setiba di pintu masuk Angkor, kelihatan ramai pelancong sudah sedia menunggu untuk membeli tiket masuk. Uih! dasyatnya
Tiket masuk untuk 1 hari $20 AJE = RM64. Tapi sebelum tu kita kena ambil gambar untuk buat pas masuk. perlu diingat, pas masuk tu kita kena sentiasa simpan kerana setiap Angkor yang kita lawat, penjaganya akan meminta untuk melihat pas. Kalau hilang , kita dikehendaki membeli semula pas masuk. Lece.

Jadi satu hari tu Nakrie menjadi pemandu pelancong mengelilingi kawasan Angkor Wat, Angkor Thom, Jungle Temple dan beberapa lagi temple yang aku lupa namanya. Agak luas juga kawasan tu. Letih gak la. Ada satu insiden yang aku rasa cam terkena lagi. Aku berjalan memasuki satu ruang di mana ada patung dewa, kemudian ada seorang penjaga memberikan aku colok yang siap dibakar. Aku cam blur main ambik ja, ye la mana la aku tahu kot-kot itu tanda menghormati tempat tersebut, kemudian dia pun menunjukkan perlakuan yang perlu aku buat. Berdoa itu dan ini bla bla bla. Dalam kepala otak aku dan hati aku berkata. Apa aku buat ni ? eh? memuja patung la pulak gile ah! Akhir sekali lelaki tu menyelak kain yang terletak dalam  bekas di bawah patung tu meminta aku donate $10. Ahhh sudah. Apa kes ni !

Aku menggeleng-gelengkan kepala menunjukkan tanda tidak membawa wang. Terus aku blah. Cit! macam tu cara cari duit pun ada ke ? Aku terus berlegar-legar melihat ukiran di setiap sudut Angkor Wat.





Setelah puas melawat semua temple yang popular, aku ambil keputusan untuk pulang, tapi sebelum tu nak pergi beli tiket ke Laos. Dalam perjalanan, Nakrie membawa aku ke kampung Melayu Champa, di mana hampir 200 keluarga muslim tinggal di daerah Siem Reap. Ada masjid, ada sekolah mengaji quran dan aku bertemu dengan bilal di masjid itu bernama tuan Haji Mansur. Menarik, mereka boleh berbahasa Melayu dialek Kelantan.
Hampir 1/2 jam berada di sana , tiba masa untuk beredar untuk membeli tiket bas. Nakrie membawa aku ke kaunter bas Phnom Penh Sorya Transport. Di papan iklan aku ternampak tertulis ' Siem Riep - 4 Thousand Islands'. Ha, ada pun. Aku terus membeli tiket ke 4 Thousand Islands, sebab aku fikir itu adalah laluan ke Pakse juga. 
Bagi aku Zzzz dulu sbb keesokkan harinya aku perlu bangun pagi-pagi.

8hb Disember 2011

Jam 05:30, van untuk membawa aku ke perhentian bas sudah sedia menunggu. Tiket berharga $25 sudah ku beli, dan bas akan berhenti di Kampung Cham, dan dari situ akan bertukar bas VIP. Setelah berjam-jam dalam perjalanan, bas berhenti untuk makan tengahari. Aku turun untuk mencari makanan yang boleh dijamah. Mata terpandangkan sesuatu yang agak menarik. Eh! apa benda tu eh ? Buluh la. Makanan ke tu ? Gadis penjual itu pun mungkin faham maksud aku lalu dia pun membukanya. Eh, eh isinya pulut la, ada kacang lagi tu. Hrm, boleh makan kot. Apalagi terus beli 2 batang la. Makan dengan serunding sedap la.
Bentuk dia macam lemang. tetapi dikukus dengan air ja kemudian dibakar. Kulit buluh yang berwarna hijau di buang, hingga tinggal yang berwarna putih.

kaolam versi Cambodia
kaolam versi Laos
Di pertengahan perjalanan, pemandu pelancong memberi borang 'arrived &departure' untuk melalui sempadan Cambodia /Laos dan dia meminta $5 setiap pelancong, aku dari MY tak perlukan visa. 
$5=RM15 untuk apa eh ?
$2 untuk urusan pasport di sempadan Kemboja, $2 untuk urusan pasport di sempadan Laos dan $1 untuk upah perkhidmatan. Woiyoooo!!  itu macam ka ? 

VIP bas..ada toilet dlm bas ni..


menunggu proses cop pasport
simple ja border dia
Menjelang petang sampai di sempadan Kemboja/ Laos. Bas berhenti setakat palang besi tu ja, kemudian kena naik van menuju Nakasang. Hrm, perjalanan yang sangat meletihkan. Sampai di jeti 4 Thousand islands, kena bayar tiket feri pulak $3 sehala. kalau pergi balik dah $6 Aduhh! Keputusan pantas perlu dibuat. Batalkan. Patah balik ke jeti, padahal dah naik boat dah tu. Jadi malam tu tidur kat pondok tepi jeti tu ja, dalam keadaan yang dingin. Makanan yang serba kekurangan. Saki baki roti dan serunding, aku buat alas perut. Kemudian gantung 'hammock'. Sementara menunggu keesokkan harinya aku pun Zzzz.

hotel 5 thousand stars...hik.hik..
Dah dah, aku nak tido. Nanti aku sambung lagi ya. Zzz sambil berfikir $ $ $ banyaknya ku tabur duit kali ni.  Zzzz

No comments:

Post a Comment