Monday, December 19, 2011

Berpetualang ke SEA


THAILAND

Di mana aku nak mulakan kisah perjalanan aku kali ini. Hrm. Jap, carik nota yang aku dah tulis sepanjang perjalanan kelmarin.

Owh sebelum itu, aku nak terangkan di sini bahawa trip kali ni adalah trip betul-betul budget. Jangkaan hanya RM900 diperuntukkan untuk perjalanan ke 3 buah negara seperti Thailand, Kemboja dan Laos. Myanmar sebagai bonus. Peruntukkan tempoh 20 hari memang rasanya boleh lepas ke Myammar.

Boleh ? tak boleh ? boleh ? tak boleh ? lalala.

Segala persediaan aku dah buat, dari segi laluan perjalanan, tukaran wang, tempat-tempat yang boleh menginap, plan A, plan B. Semua aku dah siap cetak dalam kertas A4 sebagai rujukan. Inilah  cerita perjalanan aku kali ni.

Aku mulakan dari stesen keretapi di KL Sentral.


4hb Disember 2011

Tiket keretapi yang aku beli dari KL menuju ke Hatyai, menetapkan perjalanan aku jam 2120. Sebelum waktu tersebut aku sudah pun berada di lokasi. Kedengaran makluman tentang waktu perjalanan aku sudah tiba. Maka, aku pun mengucapkan selamat tinggal untuk sementara waktu. Babai MY.

coach yg aku naik
Bergegas mencari nombor 'coach' yang tertulis di tiket. Katil no 3. Ahah ! jumpa. Yay ! Setelah selesakan diri, aku letakkan 'backpack' di tempat yang selamat sementara keretapi pun mula bergerak perlahan-lahan melewati malam itu dan aku pun mula. Zzz.

5hb Disember 2011

Sekitar 08:45 pagi
Katil aku diketuk oleh petugas beruniform menyuruh aku dan semua penumpang bersedia untuk turun di Padang Besar untuk proses cop pasport memasuki sempadan negara Thailand. Setelah siap berkemas apa yang patut, aku pun mulai turun dari keretapi dan mengikut laluan yang telah diberitahu. Setelah selesai urusan kastam, dengan waktu yang ada, aku ambil kesempatan untuk mengalas perut..

Nasi goreng + ayam goreng + teh tarik = pun boleh.

Perjalanan ke Hatyai disambung semula kira-kira jam 10:54. Di sepanjang laluan aku lihat keadaan banjir di Thailand masih belum surut. Kiri kanan kelihatan sampah sarap yang berselerak dan bertimbun-timbun. Uhhf, sukarnya kehidupan. Sawah , kebun pisang, kebun getah habis ditengelami air. Fikiran aku kembali ke tanah tumpah darahku. Terlalu beruntung hidup di MY.

stesen keretapi Hatyai
Jam 11:45, keretapi berhenti di stesen Hatyai. Aku tak bertangguh lagi terus turun dan mencari kaunter tiket untuk membeli tiket ke Bangkok pula. Yes! Ada tiket dengan harga 835 THB =RM84.72, macam biasa perjalanan terlalu jauh, maka aku harus mengambil koc yang berkatil. 18:10 sampai 10:10 ( keesokkan harinya) uhhhh. Lama tu. Aku tak cerita lagi berapa lama yg aku kena tunggu dari pukul 12:00 sampai masa aku naik keretapi. Apa aku nak buat ? takkan nak duduk melanguk kat stesen tu. Aduhhh. Perut memang dah lapar gile. Kiri kanan memang banyak peniaga yang berniaga makanan, tapi was-was aku mengatasi segalanya. Jadi, tahan je la. Aku habiskan masa dengan mengambil gambar persekitaran yang aku rasa ok-ok dan melihat gelagat manusia dan kehidupan di situ.


tanda di setiap coach
Yang menariknya,
Pertama : sedang aku leka menjengah-jengah kelibat keretapi ke Bangkok , tiba-tiba kedengaran lagu mcm lagu kebangsaan dimainkan. Semua orang berdiri tegak, Aku pun terus ikut berdiri tegak untuk menghormati lagu negara Thailand. Walaupun aku tak la paham sangat, tapi aku cuma fikir, sekiranya lagu kebangsaaan negara aku dimainkan tapi orang tak hormatinya, apa perasaan aku ? Aku lihat jam tepat pukul 18:00. Ooo, agaknya setiap hari, pada waktu begitu lagu kebangsaan akan dimainkan. Bagus lah semangat kenegaraan Thailand. Aku tabik !

Kedua : petugas-petugas beruniform di stesen keretapi memang sangat ramah dan mesra, pantang nampak penumpang tercangak-cangak mencari keretapi, mereka akan terus menghampiri kita dan beri bantuan. Aku memang hormat la, dorang akan bantu kita hingga naik keretapi. THAILAND is the best place to visit.

Okeh , masa untuk aku naik keretapi sudah tiba. Koc dia agak lain sikit dari keretapi KTMB. Katil dorang katil transformer. Ambil beberapa saat ja untuk ubah kerusi kepada katil. Menarik bukan ? Bila aku dapat katil aku, macam biasa. Tiada apa yang boleh dilihat di luar tingkap. Dah malam. Baik tidur ja.

6hb Disember 2011

Beberapa kali aku terjaga, takut terlepas stesen. Setiap kali jaga,tak sampai-sampai lagi. Haishhh! bila nak sampai ni ? waduh letih oo asyik baring ja. Kelihatan di luar tingkap cuaca sudah cerah. Keretapi melewati Wat Suwan dan Sala Ya, dan kelihatan air bekas banjir masih belum surut lagi. Hrm. Teruk nye banjir kat Thailand ni, bisik hati aku.




Sekitar jam 12:00, keretapi berhenti di stesen Hua Lamphong. Agak lewat juga sampai di Bangkok, mungkin sebab keadaan tanah yang masih basah menyebabkan keretapi perlu bergerak perlahan. Bila aku turun dari keretapi, aku mula mengimbas kembali gambaran stesen keretapi. Okeh, sama macam yang aku tengok dalam internet. Hehehe. Tapi aku perlu cepat sebab keretapi hanya ada 2 kali trip ja. Jam 05:55 dan 13:05. Sekarang dah pukul 12:00 lebih. Aiyakkkk. Mesti cepat. Tanya kaunter tiket ke Aranyaprathet di 'Information center', mereka tunjuk kaunter 13 dan 14. 

Dengan pantas aku pergi ke kaunter tersebut. Phew ! 48 THB ja = RM4.80 ? cam tak caya jek. Aku kena la percaya sebab itu keretapi kelas ke 3. Keretapi yang macam yang kat Gua Musang. Berhenti-henti. Ahh! belasah je la. Kata nak menyusur akar melihat kehidupan sebenar masyarakat negara-negara SEA yang aku lawati jadi ini la masanya. Meninjau-ninjau keadaan gerabak tiba-tiba aku terpandang satu tanda 'RESERVED FOR MONK' ada ruang khas telah disediakan untuk golongan sami (monk). Tinggi sungguh taraf sami di Thailand ni, aku hanya tersenyum panjang. Menarik sungguh.

tinggi darjat MONK
Keretapi terus menuju ke destinasi. Bunyi  enjinnya seperti bunyi bas 'Len Seng'. Menderum dan mengaum. Hik hik, aku leka melihat gelagat penumpang-penumpang yang ada. Segala macam barang-barang dibawa naik ke gerabak. Anjing pun ada. Huh. Sekali-sekala aku memandang ke luar tingkap gerabak. Melihat pemandangan sawah padi, kebun-kebun. Nun di hujung horizon kelihatan matahari ingin melabuhkan kedudukannya. Perut makin mencuit-cuit minta diisi. Aduh !

duduk berejam2 cam ni letih ooo
Setiap kali keretapi berhenti di setiap hentian kecil, menderu-deru penjaja naik ke setiap gerabak untuk menjual barang dagangan mereka dan kebanyakkannya adalah makanan. Pelbagai makanan yang berwarna warni menjamu mata aku ni. Eh, apa benda tu eh ? boleh ke aku makan ? Dalam bag aku cuma ada roti perancis, serunding dan gula-gula hudson's madu ja. Krukk krukk perut ku berdendang. Ku raba-raba bag kecil kaler ping mencari gula-gula. Ah ! boleh la buat alas perut. Huhuhu.

Sepanjang perjalanan aku dari Kuala Lumpur hingga ke Aranyaprathet, dalam keadaan terancang. Bagus sekali. Sehingga lah jeng jeng jeng.

Jap, nak berhenti rehat jap. Pekena teh tarik sechawan's.

No comments:

Post a Comment