Wednesday, December 21, 2011

Hadyai

Sambung semula cerita tempohari,

Agak lama jugak la aku duduk menadei kat stesen keretapi Nang Khoi. Berkali-kali masuk tandas. Ke hulu hilir mengukur landasan, mengabiskan bateri kamera dengan meng'snap' gambar entah apa-apa tah. Siap lelapkan mata kat kerusi yang ada kat stesen tu. Tetiba aku teringat yang aku ketiadaan wang Thai baht. Mana pulak la aku nak buat pertukaran ni. Seharian duduk kat stesen sudah pasti akan rasa kelaparan. Maka aku pun masuk ke kedai yang ada kat situ. Bertanya-tanya sekiranya boleh menerima wang dolar. Hanya gelengan kepala yang aku terima.

Wanita penjaga kaunter hanya menunjuk ke arah seorang lelaki yang aku rasa bekerja sebagai kerani di bahagian stor barang-barang di stesen keretapi tu. Aku pun pergi la, kira aku ni main agak-agak je la. Terus tanya 'can change MYR to Thai baht ? dia anggukkan kepala.Wahh, senangnya, walau aku tau nilai MYR akan susut banyak, but what can I do. Aku dalam keTERdesakan. Ah! lantak ah malas fikir. Wang bertukar tangan. Yes I'm done! boleh beli makanan. Yay! Apa yang boleh beli, biskut dengan air mineral ja.

Setelah lama menanti, masa yang ditunggu pun tiba. Keretapi menuju ke Hatyai telah bersedia untuk memulakan perjalanan. Apa yang menarik juga, di sini bila sesuatu perjalanan akan dimulakan. Semua petugas beruniform di stesen keretapi akan berkumpul di hadapan keretapi tersebut. Bertujuan untuk memberi bantuan kepada para penumpang aka pelancong untuk mencari koc masing-masing. Sangat bagus la layanan yang diberikan.

Aku tiba di Hadyai waktu pagi setelah sepanjang malam menaiki keretapi. Kelihatan di Hadyai ramai Muslim, jadi pasti banyak restoran halal. Pelbagai makanan tempatan yang aku jumpa dan cuba. Sedap !

Restoren halal

Kaonew ~ pulut manis inti kelapa

Kaonew ~ pulut manis inti sekaya
Hadyai tempat transit aku sebelum bergerak turun ke border Padang Besar. Hotel untuk traveler memang banyak dan agak murah juga. Akses untuk internet juga disediakan. Maklumlah Hadyai lokasi pelancong serata dunia.

di sini aku bermalam

Aku ambil keputusan untuk menaiki kenderaan bas awam untuk masuk hingga ke sempadan MY. Kos tiket bas biasa agak lebih murah dan apa yang paling penting adalah pengalaman sepanjang perjalanan tersebut.

edisi oldskol

berwarna warni

tempat tiket

brek ke 3
Menjelang tengahari aku sampai di sempadan Thailand / Malaysia. Setelah urusan pasport selesai, aku pun bergerak masuk dengan berjalan kaki.

Jalan, jalan dan terus berjalan sambil cuba mencari kegembiraan atau meng 'tranformasi'kan trip kali ini kepada perjalanan yang lebih POSITIF dan gumbira.

Berhenti sebentar eh. Nak makan dulu.