Tuesday, December 20, 2011

Terpaksa Pulang


10hb Disember 2011


Masih ingat kah insiden pada 7hb Disember 2011 tentang aku membeli tiket ke 4 Thousand Islands dan bukan terus ke Pakse ? kontroversi tu. Hik hik.
Okeh..setelah membaca cerita ini, dan melihat keadaan di bandar Pakse itu, korang boleh fikir sendiri andai aku membeli tiket terus ke Pakse, sudah tentu akan tiba lewat malam di bandar tu dan di mana arah nak ku tuju ? nak tido di mana ? sedangkan waktu siang pun ulat-ulat terlalu mendesak, apalagi di malam hari. Woo, keselamatan belum tentu terjamin. Maka, kesimpulan yang aku boleh buat adalah aku berbangga dan bersyukur dengan kelembapan aku berfikir selembab kura-kura. Setidak-tidaknya pada malam itu ada gak tempat berteduh walau tidur di tepi sungai Mekong. Yang pastinya SELAMAT. Phew! I love my instinct.

Okeh sambung cerita.

Setelah seronok aku mencari kayu api di tengah malam buta tu, akhirnya subuh pun menjelma. Aku bersihkan diri seala kadar kemudian kemaskan 'backpack'. Bersedia untuk keluar dari tempat tu, cuma sebelum tu aku nak gak mandi dan membersihkan badan yang dah lebih 24 jam tak mandi. Mujur di kawasan tu disediakan tandas yang cukup selesa dan bersih. Di situ juga ada seekor burung nuri yang sangat jinak. Selesai aku mandi, sempat juga la aku bermain-main dengannya, ternyata dia lapar dan mencari-cari makanan. Nak tahu aku bagi apa ? Aku seluk bag merah jambu aku dan mengambil sebiji gula-gula lemon + madu hudson aku tu. Hahaha. Aku blasah ja suap kat mulut dia. Eh! burung ni kalau goreng pun sedap kan ? Apakata anda ? 


Lokasi seterusnya Luang Prabang. Jom gerak !
Tapi sebelum tu nak keluar ke jalan utama 14.5km. Pepagi ni mana ada 'tuk-tuk' haiya ! 
So what to do meh ? Walk lah! 2km AJE sampai ke jalan besar. Morning walk. cargasss !

Tiba di jalan utama, tahan lah 'tuk-tuk' nak ke Luang Prabang, sume geleng kepala. Aduih, memang tuk-tuk tak pergi arah sana sebab jauh sesangat ke. Ala, mana la aku tau. Ingat jalan sehala.  Yang ni aku ngaku aku silap tapi yang pasal tiket bas kontroversi tu aku ada alasan kukuh. Pilihan aku tepat. (korang tak paham eh? tape, biar aku sorang ja faham)

Maka, aku pun kata kat pemandu tuk-tuk berhentikan aku kat simpang 'jalan utama' pun cukup lah. Sampai jalan utama aku diturunkan. Bayar tetap bayar. Entah berapa tah aku dah malas kira. Bertanya lah aku pada orang-orang yang berada di kedai tepi jalan tu, mana arah nak ke Luang Prabang. Diberitahu bahawa aku mesti berpatah balik pergi ke Pakse, untuk mengambil bas arah ke utara. Hah? hapa?? Gulps.

Errkk. Kena naik 'tuk-tuk' lagi. Maknanya duit lagi dan lagi. Takpe la, perjalanan harus diteruskan. Naiklah aku 'tuk-tuk' berikutnya. Pakse ?! Pemandu tuk-tuk mengangguk-angguk. Aku pun naik lah. Rasanya separuh ja perjalanan nak sampai ke bandar Pakse tiba-tiba 'tuk-tuk' berhenti di tepi jalan, yang mana di situ telah menunggu 2 buah 'tuk-tuk yang lain. Aku disuruh turun dan naik 'tuk-tuk' yg baru. Siap bag aku telah sedia dipindahkan. Eh! konspirasi apa ni ? beberapa org penduduk tempatan juga kena bertukar 'tuk-tuk.' Jangan tak tahu, aku kena bayar harga tuk-tuk yang pertama tu juga. Ish.gile ah !

Masih termanggu-manggu, tapi terus naik 'tuk-tuk' kedua. Bila tiba di simpang stesen bas yang sepatutnya aku berhenti, pemandu 'tuk-tuk tidak berhenti malah terus memandu hingga ke stesen 'tuk-tuk'. Haishh. Ini sudah menaikkan kemurkaan aku nih. Sampai bila mau dipermainkan. Aku terus cakap. NO! not this station. Send me to the bus station. Pemandu 'tuk-tuk' mula tarik muka masam. Ahh! aku peduli hapa, dah ko bodoh sombong nak ikut jalan dia mana boleh jadi.

Dia start enjin tuk-tuk dan terus memandu entah nak dibawa kemana pula. Dia berhenti kat stesen bas awam di mana ada kaunter tiket bas express terus ke Vientien. Di suruh turun. Eh! apa ni ? kat mana pulak dia bawak ? mmg terbakar hati wei. Aku nak bayar $2 ja. Tapi dia mintak $5. Bertekak jugak la.. Akhirnya aku bagi $3. Terus dia pergi. 

Gelagat aku diperhatikaan oleh seorang pemuda yang sedang menunggu bas di pondok bas. Mujur dia boleh berbahasa Inggeris. Maklumlah pelajar. Bagus. Pandai skit. Dia memberitahu bahawa kalau nak ke Luang Prabang perlu mengambil 2 kali bas. Yang pertama mesti turun di Vientiene, dari situ ambil bas lain terus menuju Luang Prabang. Owh iye ke ? Aduhai. Ku buka dompet, tinggal 1000 baht. Cukup kot nak ke sana..Okeh terjah aje la. Jadi, aku tiada pilihan lain melainkan menaiki bas awam yang macam nak roboh.

Pakse to Vientiene = 670km
Jauhnya. Lepas tu kena naik bas yang macam ni ? Dengan hati yang terkedu, aku terus naik bas serupa ini. 670km jauh sangat, camana kalau aku nak buang air kecil ? nak berhenti kat mana ?
Hrm. Jom kita tengok bagaimana keadaannya bila nak ke tandas.

Setelah berbatu-batu perjalanan, aku tidur, aku jaga, kemudian aku tidur semula. Aku terjaga lagi dan lagi. Tetap tak sampai-sampai. Pemandu bas tiba-tiba memberhentikan kenderaan, dan dia turun terus menuju ke balik belukar. Penumpang lain turut mengikut perbuatannya. Hrm, nak kemana eh dorang.
Aku terus buat kesimpulan. TANDAS ? Cam tu je ke ? abis kalau pompuan nak ke tandas macam tu gak ke ? alahai. Wahai perut jangan la kau buat perangai. Sabar ya sabar sampai ke destinasi yang agak selesa skit. 

Bila tiba di setiap stesen bas yang kecil aku bergegas mencari toilet. Nak masuk toilet dorang pun kena bayar tau 1000kip = RM0.30sen.  Dorang takde duit syiling. Semuanya guna duit kertas. Rasanya berkepuk-kepuk la duit  kertas kip eh.

Seingat aku, dalam perjalanan ni ada sekali pertukaran bas dibuat. Sama gak keadaannya, bag aku sudah sedia dimasukkan kedalam bas yang lain. Kemudian disuruh pindah ja. Mujurlah tak payah bayar apa-apa. Kalau tak mesti aku mental kat situ juga.

Bas meneruskan perjalanan menuju Vientiene. Mejelang 23:00 baru bas sampai ke pinggir bandar Vientiene. Hari dah gelap.'tuk-tuk' tetap berada di mana-mana. Mengekor ja kemana kita pergi. Rimas betul. Ambil keputusan untuk berhenti berehat untuk berfikir. Ada papan kenyataan yang besar menunjukkan peta lokasi negara Laos. Aku tgok dan tercari-cari di mana letakkan Luang Prabang. Mata tertumpu di arah utara Laos dan membaca maklumat yang tertulis di situ. Luang Prabang - 387km.. GULPS!

Mak aihhh jauh lagi..aku mulai berkira-kira kali yg ke 365. Duit tinggal sikit ja.

Ke :
Luang Prabang naik bas = $, 
Luang Prabang nak masuk Chiang Mai = $
Chiang Mai nak masuk Myanmar = $
Myanmar patah balik ke Chiang Mai = $
Chiang Mai ke Bangkok = $
Bangkok ke Hatyai = $
Hatyai ke KL = $..

Hrmm 1 ,2, 3, 4, 5 ,6 ,7 Uhf. Apa plan C ? Arrggh
Takkan nak balik baru berapa hari. Tak suka, tak suka, tak suka !

                                                       BUNTU..!

Aku bentang sleeping bag dan buat bodoh ja tido kat stesen bas. Carik ilham.

ala-ala gelandangan..
11hb Disember 2011

Setelah berehat dan tenangkan fikiran. Keputusan pun diambil. memandangkan Vientiene tidak jauh dari sempadan Thailand, haruslah berpatah balik masuk ke Thailand. Dengan berat hati dan sedikit kecewa, harapan terpaksa dilupakan. Naik 'tuk-tuk' hingga ke sempadan. Aku terus menyeberangi sempadan Laos, tetapi sebelum tu kena bayar fee 9000kip = RM3.59. Eh ! banyak tu ja ? yang aku kena sampai $5 tu apa ?
Grr grrr.
Melepasi sempadan Thailand pula. Free tak perlu bayar apa-apa. Di situ sudah menanti van yang menyediakan penghantaran ke stesen keretapi Nong Khai.



Hrm, lega sikit dah masuk Thailand. Walaupun ada banyak tuk-tuk tetapi mereka tak la mendesak dan berkerumun. Di sini lebih sopan. Aku masuk ke stesen keretapi mencari kaunter tiket, ada tiket ke Bangkok jam 18:20, sedangkan masa aku membeli tiket tu baru jam 08:09. Berapa lama mau tunggu da.
Tiada pilihan. Buat la macam rumah sendiri.

Keluar ke seberang jalan, hajat hati untuk mencari makan pagi, tapi semua tak halal. Cuma minta air panas untuk membancuh nescafe dan cicah dengan roti perancis saja. Jadi la.

Aku suka tandas kat sini ,sempoi dan bersih. memang bersih sesangat. Pintu masuk dia pun menarik.
3baht - tandas
10 baht- mandi
Kalau tak kena bayar memang aku duduk lelama dalam tu. Hehehe

bersih dan wangi


macam nak masuk Zoo Negara zaman dulu2 kan ? 

sejuk mata memandang

adakah cerita perjalanan aku terhenti di sini ?
Ada lagi ke cerita lepas ni ? macam dah takde ja yang menarik. Hrm. Nanti la aku fikir. Yg tak berapa nak menarik aku akan olah bagi menarik. Boleh gitu ?


Nak rehat sebentar.

Moral of the story :
Beli PETA negara yang nak kita lawati SIAP-SIAP !

bersambung

No comments:

Post a Comment