Sunday, April 26, 2015

Tour The DOT of Peninsular MY 2015

Hampir 2 tahun menyepi setelah pengembaraan aku yang pertama pada 6hb April 2013 mengelilingi Semenanjung Malaysia, kini sekali lagi aku ingin keluar dari pintu rumah dengan berbasikal untuk mencari titik pusat Semenanjung Malaysia yang berada di negeri Pahang Darul Makmur. Menurut pembacaan aku ada 3 lokasi yang berbeza di mana terletakknya titik tengah Semenanjung. Hasrat aku adalah untuk menjejak ke tiga- tiga lokasi ini. Lokasi tersebut adalah :

1. Berdasar rupa bentuk muka bumi tanah Semenanjung : Hutan Simpan Ulu Cheka
2. Pengiraan jisim : Kampung Belimbing, Jerangsang, Benta, Lipis.
3. Kaedah matematik : Kampung Paya Siput, Lancang, Temerloh.
                                  * Madrasah Darul Ulum

Memandangkan salah satu lokasi berada di dalam hutan simpan, maka aku perlu abaikan saja. Tak kuasa aku nak masuk dalam hutan. Hanya 2 lokasi saja yang aku fikir ia lebih mudah untuk dicari.

Projek ini dirancang sejak pertengahan bulan Jun 2014 lagi, aku telah menyiapkan peta laluan, mengenal pasti lokasi rawat dan rehat, tempoh perlaksanaanya serta bla bla bla dengan mengikut contoh pengembaraan aku yang lepas. Kini projek tersebut telah dilaksanakan.

Hari pertama - 6/4/2015
Jalan Nangka - Kampung Orang Asli Batu 12 Gombak ( 67.3km)


Total kesemua muatan termasuk berat badan aku 62kg -+
maggie, beras, minyak, buah kurma, pewangi baju dan sabun basuh

Berbekalkan wang saku sebanyak rm150+ 500bhat aku dengan slumbernya mengayuh basikal keluar dari pintu rumah. Segala saki baki masalah yg ada aku tinggalkan ja depan pintu rumah. Keperluan anak-anak semua aku dah sediakan dengan secukupnya. Anak-anak aku pun cam tak kesah ja mak dia nak pergi mengembara. Langsung tak sedih ? Lecce lah ! Ahaks.


Takut ? rasa takut tak ada cuma gementar sikit bila mengenangkan laluan yang akan aku tempuh nanti iaitu lebuhraya KESAS. Uhf, jangan banyak fikir yang bukan-bukan kayuh je la. Sampai di RnR dekat Hicom tu aku berhenti. Melepaskan lelah.


Aku sandarkan basikal dan buka kerusi lipat. Sambil duduk makan roti aku meneliti peta yang aku bawa. Tak semena-mena abang aku muncul dari belakang. Eh ! kejar aku sampai sini ke ?  Haduih. Dia bertanyakan laluan yang akan aku ambil. Aku jawab ikut KESAS. Dia kata pilihan aku akan menyusahkan aku kerana laluan jauh dan berbukit-bukit. Nanti lambat sampai Gombak. Uhf, mana la aku mahir jalan pintas ni. Semua harap google map ja. Kalau jalan yang aku buat tu jauh, aku bersetuju mengikut laluan yang akan dia tunjukkan.






Setelah menempuh kesesakan lalulintas di hari Isnin maka aku terpaksa berhenti rehat kat sini dulu sementara abang aku balik ke rumah menguruskan keperluan keluarganya. Nanti jam 2 petang dia kembali semula dan akan membantu menunjukkan arah laluan kayuhan menuju ke Jalan Gombak. Menurut maklumat bangunan ini akan dipindahkan ke lokasi lain. Apa akan terjadi dengan lokasi ini ? Hutan yang sedikit yang ada di sekitar bangunan ini pun nak dihilangkan ?


Seperti yang dijanjikan jam 1430, abang aku datang semula. Keluar dari persimpangan yang berpimpang siur aku nampak ada seorang mat motor tunggu tepi jalan. Dari jauh dia dah tersengeh-sengeh. Siapa lah tu ya ? Berborak sekejap, selfie dan aku minta diri sebab hari hampir petang. Bimbang pulak aku sampai Gombak dah petang sangat nanti.



Muzammil mengiringi aku separuh jalan dan kemudian dia terus ke tempat kerjanya. Terima kasih kerana sudi tunggu aku, semata-mata nak beri sokongan moral. Terharunya. Manakala abang aku pulak hantar hingga simpang masuk ke jalan lama Gombak. Dia kata terus ja nanti sampai Alang Sendayu. Fuhh..berdebar. Kayuh lah aku sorang-sorang dengan pakai baju kurung warna merah. Hahaha gonjol !


Hari menjelang petang dan cuaca kelihatan redup, langit pulak nampak gelap ja seolah-olah sudah hampir waktu maghrib, mulalah aku rasa cuak. Mana Alang Sendayu ni, jauh lagi ke ? Jam dah menunjukkan 17.20, akhirnya aku ambil keputusan berhenti di perkampungan orang Asli kerana di situ ada Surau Orang Asli Al Hidayah.




Ujian pertama bermula : Meminta izin kepada penjaga surau.
Aku jenguk ke dalam surau, ada seseorang sedang mengaji. Wah, peluang ni. Aku beri salam, perkenalkan diri dan terus aku nyatakan hasrat mahu menumpang membersihkan diri dan bermalam di situ. Sebelum tu aku kena jawab soalan lazim :
1. Dari mana nak ke mana ?
2. Seorang diri ?
3. Tak takut ke ?

Alhamdulillah dapat kebenaran. Syukur sangat.
Aku diberitahu yang surau ni sentiasa diimarahkan dengan aktiviti keagamaan. Ada ustaz yang datang mengajar ilmu agama. Malam ini ustaz akan mengajar mengaji. Aku tengok lemah lembut ja ustaz yang mengajar tu kerana para pelajarnya terdiri dari pelbagai peringkat umur. Jutaan terima kasih aku ucapkan buat pengerusi surau En Sidek, tuan imam Encik Sudin dan bilalnya En Johan kerana kesudian memberi keizinan bermalam di surau Al Hidayah.



Ok, lepas maghrib kakak dan kawan sekolah aku datang menjengok. Kakak aku belanja aku makan kenyang-kenyang dan top upkan kredit hp aku. Terima kasih Angah. Jam 2200, surau dah kosong hanya bunyi cengkerik bersahut sahutan. Tinggallah aku sorang ja dalam tu. Pintu surau aku kunci semuanya. Aku tutup lampu, pasang kipas dengan 5 kelajuan kemudian masuk dalam sleeping bag. Baca lah segala ayat pendinding diri, tutup mata dan TIDUR.

* mesti korang tertanya2 tak de gangguan mistik ? jawapan aku.. hahaha YIEL LEK ! sebab aku awal-awal sudah setkan minda aku supaya tidak melayan imaginasi yang karut marut. Allah kan hado. Chill larh.

Cerita seterusnya di sini..

2 comments:

  1. Yil lek??! Haiyaaa antu pun manyak takut sam lu lorrr.....manyak berani punya orang....heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha kita bukan orang yang dipilih untuk melihat alam mistik.. ( memang mintak simpang tiga, ada 2 simpang lagi untuk cabot larik )

      Delete