Wednesday, April 29, 2015

Aku, Pantai Kemasek dan KITA [DOP]

Cerita semalam..

Hari ke enam - 11/4/2015
Kem PGA Galing - Pantai Kemasek ( 88 km )

Pagi ni, aku akan ditemani oleh abang Zaini dan kenalan baru Penaluka Kersani. Keluar dari kem, aku meminta untuk bersarapan dahulu sebelum menghadap Bukit Berserah. Satu perkara yang aku rasa sangat bersalah adalah bila aku tertinggal 'powerbank' di Kelab Basikal tempat aku bermalam. Mana taknya, Abang Zaini lah yang jadi mangsanya untuk berpatah balik mengambil benda alah tu. Abang Zaini suruh aku dan Penaluka Kersani teruskan kayuhan hingga ke Pantai Batu Hitam. Adeihh.. Pada aku jauh oo sebab kena mengadap 2 bukit. ~ Aku yang lalai. Haprak.

Abang Zaini dan aku
Sampai di Pantai Batu Hitam, kami berhenti rehat sambil menunggu abang Zaini. Ada lah dalam 15 minit kemudian muncul abang Zaini. Abang Zaini minum dan mengambil nafas sekejap dan kami teruskan perjalanan hingga ke persimpangan perindustrian Gebeng. Abang Zaini dan Penaluka Kersani akan berpatah semula ke Kuantan dan beliau berpesan, bila masuk ja kawasan tu, sila tutup hidung dengan mask kerana kualiti udara kat situ sangat teruk. Debu dari kuari sangat tebal. Baiklah aku ingat pesan tu. Terima kasih banyak-banyak kepada Abang Zaini Abdullah atas bantuan kali kedua yang diberikannya sepanjang aku berada di kawasan jajahan Kuantan. Kepada Penaluka Kersani '~ Salam kenal dan keep gowes !.'

Penaluka Kersani dan aku
Semoga berjumpa lagi, didoakan agar dimurahkan rezeki untuk  Abang Zaini dan Penaluka Kersani untuk bertandang ke daerah Kuala Langat. Mudah mudahan peluang aku untuk membalas semula budi yang diberikan dimakbulkan. Amiin.

Gebeng, Gebeng, Gebeng. Kena pakai mask. Eh bukan aku memang pakai mask ke sepanjang kayuhan ni. Ahaks !. Bila lalu kat situ, rasanya debu tak la berterbangan sangat kerana malam semalam hujan. Jadi tanah agak lembab sikit. Lori pun belum banyak sangat keluar masuk ke kawasan tu. Ada lah sikit-sikit bukit, mengah gak la. Sampai di Kampung Sungai Ular aku berhenti rehat. Rasa macam lapar, tapi tak lalu nak makan. Kena paksa jugak isi perut nanti tak de tenaga nak kayuh basikal. Di sebabkan warna nasi minyak ni menarik. Pink. haa, Ping ??? Aku pun tergoda untuk merasa.

warna warni nasi minyak
Cuaca hari ni cukup terik dan terang. Aku lebih minum dari makan. Di pandangan khayalan aku cuma nampak ais kosong yang sejuk ja. Ais kosong, teh O ais, lai chee kang. Owh imaginasi yang merosakkan tumpuan pemanduan. Hepp ! hepp..!

selamat sampai ke sempadan Trengganu/Pahang
Dulu aku pernah lalu di kawasan ni, kering kontang cuma ada pokok bakau dan debu-debu dari projek naik taraf jalanraya. Kini dah berubah menjadi tempat rekriasi. Jika ada umur, sihat tubuh badan dan kelapangan masa, mungkin boleh datang lagi. Ndak gak tau, sampan tu boleh bawa pusing ke mana ? Apa tarikan yang ada di kawasan pokok bakau ni dan bla bla bla...

Taman Bakau Tinggi, Chukai, Kemaman

Berbaki lagi 25 km nak sampai ke Pantai Kemasek. Hari ni jalan agak landai, jadi 60 km tak terasa siksa. Anggaran jam 1530 petang dah boleh sampai. Hari ni nak rehat lebih sikit. Perkara pertama yang aku nak buat adalah merialisasikan imaginasi aku yang selama ini aku dendamkan.

Dengan semangat berkobar-kobar aku kayuh selaju mungkin supaya cepat sampai. Mesti mendaki bukit dulu baru jumpa. Mana dia, mana dia dan akhirnya..,Itu dia  ! Yay !
Erks ramainya orang. Owh aku lupa hari ni hari Sabtu. Dang !

Ah aku tak kira, mesti dapatkan wakaf depan pantai. Aku sorong basikal melalui khalayak. Aku tak peduli dengan pandangan-pandangan sinis. Sampai di depan wakaf tu ada 2 orang budak muda sedang baring sambil leka dengan talipon bimbit. Aku buat bodoh ja, terus sandarkan basikal pada tiang wakaf. Buka helmet ,vast dan glove. Terus duduk kat pangkin tu. "Sorry ya dik, tompang rehat jap." Sapa aku dengan bersahaja.
Aku keluarkan bekalan makan tengahari dan aku makan. Budak muda tu mungkin tak selesa. Lama kelamaan dorang blah. ~wee aku berjaya kongker ini tempat.

If you want something, you fight for it ! win or loose not the issue. The point is DO IT !

Meh aku tunjuk pemandangan di persekitaran lokasi yang aku rebutkan ni. Wakaf ni terletak di tengah-tengah antara teluk kecik. Di kiri kanan teluk ada bukit berbatu. Nah ! inilah impian aku selama ini. Nak pasang khemah dan bermalam di sini. Dah pun tercapai. Hurrayy..!

terpaksa amik gambar sekerat sebab mata sakit ~ sampah bersepah-sepah.
pemandangan dari dalam khemah

wish you  were here ~
malam pertama guna lampu picit pelbagai guna pemberian Wak Jan.
Berdekatan dengan wakaf ni ada tandas, dan aku tak kesah walau kena bayar mahal sebab ia berjaga dan bersih. Walaupun begitu, tandas ni hanya beroperasi dari 7 pagi - 7 petang. Lecce !

Di pendekkan cerita, bila malam aku nak ke tandas terpaksa berjalan kaki sejauh 300 meter hingga ke kawasan restoren rawat dan rehat. Kat sana hanya 1 tandas OKU yang tidak dikunci. Dalam gelap tu aku berjalan dengan penuh yakin. Kalau tak yakin pun kena berpura-pura yakin. Lampu picit di tangan kanan, pisau di tangan kiri, wisel tergantung di leher. Aku lebih bimbangkan manusia daripada hantu. Dah la malam minggu, budak-budak motor ada la dua tiga orang berkumpul. Aku berjalan dengan laju pergi dan balik. Mungkin budak-budak motor tu pun takut tengok aku jalan dalam gelap, terus menuju ke wakaf tepi laut dan hilang. Hihihi.. Perempuan bertudung kelabu. Har har har.
Ada juga terdengar motor datang sampai ke wakaf tempat aku tidur, aku dalam hammock dah sedia pegang pisau. Kot-kot lah ! tapi dorang tengok dan pergi. Phews!

Aku terjaga jam 0300 pagi. Jenguk keluar hammock nampak suasana terang dek sinaran cahaya bulan. Terus aku keluar dari hammock, capai kamera dan pasang tripod. Baru nak belajar guna slow shutter. Berjam- jam jugak lah nak dapatkan gambar yang memuaskan hati aku. tapi hampa. Akhirnya aku kemas tripod dan masuk balik dalam hammock. Lebih baik aku tidur. Apa daa...

Hanya aku, ombak, laut, bulan dan kamu.
Aku lena diulit bayu laut. Dalam hammock berbuai-buai. Didodoikan dengan irama desiran ombak menghempas ke batu dan pasir pantai. Dan kamu.. wish you were here too.

G O O D   N I T E !

Cerita seterusnya..

1. Cantik la gambar bulan tu! Series cantik!

1. Jika ada ruang masa, boleh ajak geng2 berkhemah di situ. Lapik dan baring ja kat atas pasir sambil memandang ke langit tengok bulan dan bintang.