Tuesday, April 28, 2015

Aku, basikal dan Alam semulajadi [DOP]

Cerita semalam..

Hari Kedua -7/4/2015
Surau orang Asli Gombak - Taman Desa Damai, Bentong (57km)

Sepanjang malam aku tidur seperti biasa tiada gangguan dari mana-mana makhluk termasuk nyamuk. Cuma kerap terjaga akibat ketidak selesaan tidur di tempat rata. Jam 0500 aku dah bangun, bimbang nanti bilal datang tengok aku masih berselubung. Lecce !.
Jam 0630 aku dah mula menolak basikal naik ke atas jalan utama, sebab surau terletak di bawah bukit. Sebelum memulakan kayuhan, aku bersarapan roti canai dan membungkus nasi buat bekalan untuk makan tengahari nanti. Hari ni aku akan melalui jalan yang berbukit-bukit. Laluan yang sering digunakan oleh atlit berbasikal untuk membuat latihan. Pada aku, ini adalah kali kedua aku melalui jalan ni. Kali pertama dengan menggunakan basikal MTB GT Avalanche 2.0 tahun 2012. Rasa macam nak pecah dada, mana tak nya, basikal untuk 'downhill' aku guna untuk 'uphill' memang mendapat lah. Harap kali ni baik-baik ja.

jumpa pun Alang Sendayu
Masa kayuh tu, macam-macam aku fikir. Teringat lah cerita cyclist kena rompak lah, teringat masa aku 'pewai' kayuh MTB dulu lah tapi aku tetap berwaspada dengan keadaan sekeliling. Kadang-kadang datang rasa malas nak kayuh kat tempat yang pernah aku lalu dulu. Pasal tu kejap-kejap berhenti, ambik gambar, kejap berhenti rehat, minum air jangan cerita lah berbotol-botol. Dengan keadaan cuaca yang panas berdenting aku gagahkan jugak mengayuh pedal basikal.

Aku suka lalu kat kawasan yang macam ni. Rindu bau hutan, rindu bau rumput. Redup dan dingin ja. Tengok kiri kanan tak ada orang aku pun set kamera untuk ambik gambar sendiri. Peaceee !

km jarak dari K.Lumpur ke Bentong adalah sama
Kayuh sorang-sorang ni seronok. Tak de tekanan. Ikut suka hati nak kayuh macamana gaya pun. Ikut suka hati nak laju atau lambat. Lagi pun jarak kayuhan hari ni cuma -+ 55km je. Jadi boleh lah aku nak melenggang kangkong. Ahaks !

gambar yang ditembak ketika aku melepaskan lelah.
Dalam diam abang dan kakak aku mengekori dari belakang

Di suatu selekoh berselisih dengan sorang 'uncle' yang gigih mendaki. Sempat juga bersembang dengan beliau. Bukan calang-calang orang juga uncle ni. Sudah habis jelajah seluruh negara China dengan berbasikal. wOw.

aku pernah dibawa ke sini
Aku teruskan pendakian, walau perlahan. Akhirnya tiba juga di terowong sebelum menuruni bukit menuju ke rnr Genting Sempah. Abang aku cakap selepas ni jalan rata sehingga ke Bentong. Lega hati aku dengar. Sebelum meneruskan perjalanan, aku berhenti makan di gerai berhampiran. Datang sebuah lori yang penuh berisi pisang. Apa yang menarik perhatian aku adalah pemandunya cuba untuk turun membeli makanan tetapi dia terpaksa batalkan hasratnya kerana ada sekumpulan monyet sudah sedia untuk melompat naik ke atas belakang lorinya untuk memakan pisang. Apa yang 'uncle' tu buat adalah memandu ke depan dan ke belakang berulang-ulang kali sementara menunggu pesanan makanannya siap. Kesian 'uncle' dan monyet tu.

Abang dan kakak aku dapat menemani sampai takat tu ja. Mereka terpaksa pulang semula kerana banyak urusan yang perlu diselesaikan. Sekarang aku bersendirian semula. Aha..dalam perjalanan menuruni bukit ada terjumpa dengan air terjun ni. Seandainya tiada had masa pasti aku berhenti dan berkhemah saja di sini. Malangnya. tak boleh !

Ini Thomas dari German, aku jumpa dia sewaktu menuju ke Bentong. Aku turun bukit dan dia sedang mendaki. Seperti lazimnya pengembara dari luar negara yang akan datang kepada kita. Begitulah sikap mereka bila bertemu sesama pengembara berbasikal. Orang kita segelintir masih kurang bersikap begitu, walaupun berselisih, menyapa pun tidak. Mengenai Thomas ni, aku tanya malam nanti dia tidur di mana, dia cuma jawab 'I don't know yet '... hrm.. Nomad rupanya mamat ni.

Tiba di Bentong aku jadi 'blur'. Mana masjid terdekat kat sini ? macam tak ada ja atau pun aku kena masuk kawasan bandar. Ah ! Aku terus kayuh mencari papan tanda masjid sampai jumpa. Aku sangat yakin, dalam MY, setiap kampung atau taman mesti ada masjid. Kalau cari mesti jumpa, dan akhirnya..

Nah ! amik kau. Masjid ni terletak dalam kawasan taman, dan atas bukit pulak tu. Mak oii..sesak dada aku bila tengok bukit di hadapan. Kayuh je la. Sampai di kawasan masjid aku berjumpa dengan salah seorang AJK masjid. Aku pun nyatakan hasrat untuk tompang bermalam. Alhamdulillah diberi izin.

Sama juga seperti di surau Orang Asli malam sebelumnya, ada kuliah agama diadakan setiap malam di masjid ni. Kuliah mengenai bab Tauhid yang disampaikan oleh Ustaz Ramli dari Mempaga. Dalam banyak-banyak ilmu yang disampaikan aku cuma sempat catit satu doa yang aku rasa amat berguna untuk aku. Sebab aku suka masuk hutan. Baca dulu di pinggir hutan, sebelum masuk hutan.

" Salaamun 'Alaa Nuuhin fil 'aalamiin, innaka haamidum majid "
maksudnya : Salam sejahtera kepada Nabi Nuh di alam semesta.

Dikisahkan ketika peristiwa banjir besar di zaman nabi Nuh di mana perbagai jenis haiwan dihimpunkan dalam satu tempat. Doa ini dibacakan agar haiwan-haiwan itu tidak berkelahi  sesama sendiri. ~wallahu'alam.

Usai solat Isyaq, semua jemaah dah beransur pulang aku pun mula mengeluarkan pekakas memasak. Lauk baki tengahari ada lebih, jadi aku cuma masak nasi ja. Ohoi ~ laparnya. Sementara tunggu nasi masak aku ambik peluang basuh baju. Siap semua kerja baru aku makan.

bapak kunci aku bawa mengembara- korang jgn ketawa !
 Perut pun dah kenyang, basikal pun dah aku kunci. Masa untuk tidur. ~ Zzz.

*****
Cerita seterusnya..

1. PM harga kunci rantai berkarat tu...nak buay seru nombor 4 digit ngeh3

1. hahaha GONJOL kan.. aduih..tak mampu nak beli kunci basikal, kunci rantai pagar rumah aku bawa skali. Asal hado.

2. terima kasih atas doa yang diberikan... moga manfaat pada semua..