Wednesday, October 19, 2022

Trans Jelawang

Sengaja mahu menyimpan cerita yang telah menjadi sejarah hidup di sini. Kisah ini berlaku pada :

Disember 2010

Pendakian ke 10 puncak :

1. Gunung Baha

2. Gunung Ayam

3. Gunung Kob

4. Gunung Che Tahir

5. Gunung Saji

6. Gunung Tera

7. Gunung Padang Ragut

8. Gunung Nyelit

9. Gunung Beirut

10. Gunung Stong


Hari 1

Bermalam di Kem Baha.



Hari 2 

Melalui Gua Bogo dan Gua Li ke puncak Gunung Baha dan bermalam di puncak Gunung Ayam.

Gua Li


Puncak Gunung Baha


Kem Ayam



Mendengar taklimat dari Penunjuk Arah.

Hari 3

Menuju ke puncak Gunung Kob dan puncak Gunung Che Tahir, kemudian kembali ke Kem Ayam.





Pemandangan di kaki Gunung Che Tahir.




Gunung Che Tahir


Makan tengahari di puncak Gunung Che Tahir

Hari 4

Menuju ke Kubang Gajah 👇


Beginilah laluan untuk ke Gunung   Saji 

Gunung Saji

Baru perasan yang aku tak ada gambar di puncak Gunung Saji.

Gunung Tera


Hari 5 

Perjalanan menuju ke kem Kobra.


Air Terjun Kobra



Makan tengahari di Padang Ragut


Puncak Padang Ragut









Bermalam di Kem Kobra


Malam raya Cina. Ber yee-sang dalam hutan.

Day 6

Perjalanan ke Gunung Nyelit.


Gunung Nyelit



Gunung Beirut 


Beginilah laluan ke puncak Gunung Beirut.


Pemandangan Puncak Gunung Beirut dari permatang Padang Ragut.


Jajaran puncak Gunung Ayam, Gunung Che Tahir, Gunung Nyelit ,Gunung Beirut dan  Gunung Stong.


Gunung Stong



Berhenti rehat di Gua Kapit, Gua Bogo dan kembali ke Kem Baha.

Gua Kapit
 

Pemandu Arah dan Pengasuh

Abang Ed dan Amir (anak aruah Pak Baha ( kem Baha)



Hari 7
Pulang.


Semua gambar dari ihsan Mamat dan Bukh.
Terima kasih kerana beri peluang mencipta sejarah bersama-sama.


No comments:

Post a Comment