Thursday, September 25, 2014

Monsoon Ride [ Satun, Thailand ]

12hb-16hb Sept 2014

Entah kenapa aku suka sangat mengembara ke negara Thailand. Perkara utama yang aku boleh jelaskan adalah kerana :

1. Kebersihan tandasnya (yang paling menarik perhatian aku). pergilah mana-mana lokasi, hatta
    dalam hutan (taman negara) tetap tandasnya bersih. Siap boleh baring-baring lagi. Bukan itu saja
    setiap rumah mereka pun tandas mereka sangat bersih juga.
2. Tempat penginapan yg murah dan bertahap 5 bintang, hiasan dalamannya sangat mewah padahal
    harga satu malam cuma 250-600 baht je.
3. Makanannya yang memenuhi selera anak tekak aku. Makanan lautnya juga segar dan murah. Ohoi
    hoi..

Kali ni aku berbasikal dari Taman Negeri Perlis masuk melalui sempadan Wang Klian/Wang Prachan terus menuju ke Satun sejauh 42.5km. Wilayah yang didiami oleh majoriti masyarakat melayu Islam. Tak susah untuk berkomunikasi kerana mereka juga fasih dan faham berbahasa melayu. Malam pertama, aku bermalam di sebuat chalet di tepi sungai dengan harga cuma 400 baht semalam.


Setiap malam minggu ada pasar malam di pekan Satun. Barang-barang yang dijual seperti baju dan kasut semurah 20 baht. Pakkal lah aku bawak duit ngam-ngam je, itu pun dpt gak sepasang baju dan seluar dengan harga 120 baht.

Hari kedua, lokasi tujuan ialah di Tanyung Po. Jarak dari Satun hanya 19 km. Apa ada kat sana ? Perkampungan nelayan di pesisir laut Andaman je. Makanan lautnya juga murah-murah. Sangat menarik jika berbasikal. Di Tanyung Po, pokok bakau ditanam dan dijaga rapi. Laluannya amat mendamaikan. Mujur musim hujan, tak lah rentung sangat.



Sebenarnya lokasi ini adalah tempat untuk makan ja. Ada banyak wakaf yang diperbuat dari buluh di sediakan untuk para pelanggan menjamu selera di tepi pantai.


Di sini tiada bekalan elektrik dan air bersih. Walaupun begitu ada tandas yang sempurna dan bersih. Air yang digunakan adalah dipam dari dalam tanah  seperti dalam gambar di bawah.



Sebelum menjelang malam aku mengambil peluang untuk bersiar-siar hingga ke hujung tanjung. Punya la teruja bila tengok jeti yang panjang ni, angin laut yang punya lah kuat pun aku redah.


 Ada 2 jeti, satu jeti batu dan satu lagi jeti kayu. Kedua-duanya jadi tempat memancing bagi penduduk di sini.


Untuk malam kedua, aku tidur di tepi pantai. Hanya gantung hammock, dan berdoa harap malam tu tak hujan. Walau tak hujan, aku ingat dapat lah lena sebagaimana yang diangankan. Jam 2 pagi aku terjaga dek kerana bunyi deruan ombak yang aku rasa menggerunkan. Laut andaman tu oi, bila-bila masa ribut leh menerjah. Dah la musim hujan. Aku singkap kelambu hammock dan aku lihat air laut hanya beberapa langkah dari tempat aku tidur. Cuak !

Keesokkan hari yakni hari ketiga, aku akan berkayuh menuju Thale Ban National Park. Jarak dari Tanyung Po dalam 63.7 km. Hari terakhir aku tidur di Thailand.




 Thaleban National Park hanya 1 km dari checkpoint border Wang Prachan/Wang Klian




Penginapan di sini ada beberapa kategori. Private chalet berharga 600 baht (harga paling mahal). Dorm untuk 20 orang berharga 100 baht untuk seorang.


Berkhemah di wakaf seperti gambar di bawah ini hanya 30 baht semalam. Restoren ada beroperasi hingga jam 6 petang waktu Thailand.


Kalau datang dari Wang Klian kurang perasan kerana ia berada di kanan jalan dan laluan menurun bukit.


Waktu untuk sireh pulang ke gagang. Ayoh kita pulang. 



Semoga berjumpa di lain pengembaraan, daaaa ~

No comments:

Post a Comment